welcome خوش آمدی

۱۳۹۱ آبان ۱۵, دوشنبه

تعریف شهر الکترونیک

تعریف شهر الکترونیک

شهر الکترونیک ،شهری است که اجرای اکثر فعالیت های آن از طریق امکانات مبتنی بر اینترنت و سیستمهای الکترونیک امکان پذیر باشد . در چنین شهری ضرورتی ندارد مردم برای انجام کارهای روزمره خود مانند پرداخت قبوض آب،برق ، تلفن ،پرداخت جرائم ،خرید املاک یا کالا وقت زیادی را صرف کنند ،بلکه تمامی این کارها را میتوانند از طریق کامپیوتر شخصی خود ،هنگامی که به شبکه جهانی اینترنت متصل است انجام دهند.همینطور مشارکت در فعالیت های شهری از جمله ارتباط با مسئولین ادارات ،بنگاههای اقتصادی و اجتماعی ،شهردار و سایر مسئولین شهری تا حد زیادی تسهیل میگردد و خدمات به شهروندان به گونه ای ساده تر و مطلوب تر ارائه میشوند.از طرفی دیگر بر کارایی مدیریتی و عملیاتی شهر نیز افزوده میشود ،تا آنجا که ساکنین شهر میتوانند در اسرع وقت در جریان اتفاقات و رویدادهای شهر قرار بگیرند و برای رفع آنها اظهار نظر کنند .در این شهر ارتباطات و تعاملات فیمابین سازمان ها افزایش یافته و دسترسی به خدمات مورد نیاز را برای مردم ،تجار و دیگر افراد مرتبط با شهر فراهم میسازد . بنابراین در یک شهر الکترونیک محدودیت های یک شهر عادی و سنتی وجود ندارد و از آنجا که اکثر فعالیت ها به صورت الکترونیکی و از طریق شبکه جهان گستر اینترنت انجام میگردد ،دیگر به حضور فیزیکی افراد در محل مورد نظر زیاد نیست .بلکه امکان دسترسی به کلیه اماکن ،مؤسسات و اداره ها از طریق اینترنت امکان پذیر است.

تعریف شهروند الکترنیکی :

شهروند الکترونیک، فردی است که توانایی استفاده از فناوری اطلاعات را در انجام امور روزمره خود داشته باشد و بتواند خدمات مورد نیاز خود را بااستفاده از سیستم های الکترونیکی از ادارات و مؤسسات ذیربط دریافت نماید.بدین ترتیب تفریحات،آموزش،ارتباطات و تراکنش های فرد به طریق الکترونیکی انجام میشود.بدین ترتیب شهروندان الکترونیک ،شهروندان جامعه اطلاعاتی هستند.اساسی ترین بعد جامعه اطلاعاتی آن است که در آن ،اطلاعات نقش عمده ای را بازی میکنند ،بطوریکه تقریباَ تمام فعالیت ها از طریق مبادله الکترونیکی اطلاعات صورت میپذیرد .با توجه به این مهم برای زندگی در جامعه اطلاعاتی ،توانایی ها و مهارت های خاصی در زمینه استفاده از رایانه و اینترنت مورد نیاز است که شهروندان باید آنها را بیاموزند و برای رفع نیازهای خود آنرا به کار برند .

۱۳۹۱ آبان ۱۴, یکشنبه

از بيل گيتس تا لري پيج هفت کارآفرين بزرگ اينترنت

از بيل گيتس تا لري پيج هفت کارآفرين بزرگ اينترنت

آشنايي با هفت کارآفرين برتر اينترنت ، اين گزارش فقط يک پيام دارد : هيچ انساني بي استعداد به دنيا نمي آيد و انديشه تئوريسين ها را با پول نمي توان خريد !
clip_image001
بيل گيتس
بيل گيتس را از دهه هشتاد ميلادي ، به عنوان يک نخبه در دنياي ديجيتال مي دانند . وي را بايد رهبر کارآفرينان ديجيتالي جهان دانست . شرکت کارآفرين مايکروسافت ، اکنون به اندازه درآمد ساليانه کشورهاي منطقه خليج فارس ، ارزش مالي دارد. سيصد ميليارد دلار ، ارزشي است که هم اکنون شرکت گيتس ، در بازار فناوري اطلاعات جهان به خود اختصاص داده است . تمام اين اعتبار ، فقط از طريق کارآفريني مبتني بر نهاده هاي فناوري اطلاعات فراهم شده است . مايکروسافت ، اکنون يکي از بزرگ ترين کارآفرينان ديجيتالي جهان است و کم تر شرکتي در دنيا م يتوان سراغ داشت که به اندازه اين شرکت ، در اشتغال زايي مبتني بر ICT ، پيش گام و موثر باشد.
ويليام هنري گيتس سوم مشهور به بيل گيتس، در 28اکتبر 1955 در سياتل،مرکز ايالت واشنگتن آمريکا به دنيا آمد.گيتس در خانواده‌اي به دنيا آمد که از تاريخي غني از تجارت و سياست و خدمات اجتماعي سرشار بود.پدر پدربزرگش شهردار و نماينده مجلس ايالتي بود،پدربزرگش معاون رئيس کل يک بانک ملي و پدرش ويليام هنري گيتس دوم وکيل دادگستري و يکي از سرشناسان شهر سياتل است و مادر او آموزگار مدرسه و يکي از اعضا هيئت مديره يونايتد وي اينترنشنال (United Way International) بود که در امور خيره نيز فعاليت داشت.بيل گيتس در اين خانواده و در کنار دو خواهر خود رشد کرد.گيتس در کودکي بيشتر وقت خود را در کنار مادربزرگ خود گذراند و از او تأثير بسيار گرفت.از اول زندگي‌اش،جاه طلبي و بلندپروازي و حس رقابت از او مي‌باريد؛همان عواملي که نياکانش را به بالاترين مدارج حرفه‌اي شان رسانده بود. در دبستان به سرعت از همسن و سالانش در تمام دروس به ويژه رياضيات و علوم جلو افتاد.والدينش که اين وضعيت را ديدند،او را در يک مدرسه معروف به نام ليک‌سايد ثبت نام کردند. .طبق آخرين آمار بيش از 95درصد از دارندگان رايانه‌هاي شخصي در سراسر جهان از محصولات مختلف مايکروسافت استفاده مي‌کنند.درحال حاضر بيل گيتس با بيش از 50ميليارد دلار,ثروتمندترين مرد دنيا شناخته شده‌است.او اين مقام را چندين سال است که حفظ کرده.يکي از دلايل موفقيت مايکروسافت به گفته خود گيتس استخدام افراد باهوش در اين شرکت است.گيتس زماني که فقط 19سال داشت مايکروسافت را مديريت مي‌کرد.او بقدري کار مي‌کرد که حتي گاهي چند روز محل کار خود را ترک نمي‌کرد و به همراه کارمندان خود بسختي برروي پروژه‌هاي مختلف و سفارش مشتريان کار مي‌کرد.گيتس در سال 1992با مليندا فرنج گيتس ازدواج کرد که حاصل آن يک دختر (متولد سال 1996) و يک پسر (متولد سال 1999) بوده‌است.بيل گيتس راه مادر خود را ادامه داد و بهمراه همسر خود چندين موسسه خيره در سراسر دنيا تأسيس کرد.هم اکنون بيل گيتس همراه همسر و فرزندان خود در شهر سياتل ساکن است.
در حال حاضر مايکروسافت با بيش از چهل هزار کارمند در شصت کشور جهان و با درآمد خالص 25,3ميليارد دلار در پايان سال مالي 2001 يکي از موفقترين شرکتهاي ايالات متحده آمريکا و يکي از راهبران صنعت رايانه بوده‌ است.
پير اميديار
نامش پير (Pierre) و فاميلش اميديار Omidyar) ) بود. او هم مانند ديگر بازيگران بزرگ عصر ديجيتال ، در اواسط اخرين دهه قرن بيستم ميلادي ، يعني سپتامبر 1995 ، پورتالي را طراحي و راه اندازي کرد که ايده خلاقانه و ديجيتالي او و همسرش Pam ، اکنون به نام ebay ، مشهورترين و برترين سايت حراجي آنلاين وب به شمار مي رود. ايشان ، از ديگر کارآفرينان ايراني پر افتخار در حوزه فناوري اطلاعات مي باشند که حراجي انلاين وي ، هزاران نفر را به کار مشغول کرده است . پير اميديار در21ژوئن 1967از پدري ايراني و مادري فرانسوي در پاريس به دنيا آمد. 6ساله بود که با خانواده اش به مريلند آمريکا رفت و در 14سالگي با نوشتن دومين برنامه رايانه‌اي براي کتابخانه مدرسه پا به دنياي بيتها گذاشت. پير اميديار رئيس و موسس سايت اي‌بي (e-bay) اولين و معروفترين وبگاه مخصوص حراج و خريد و فروش اينترنتي که تا آخر سال 1998 2/1ميليون عضو 750ميليون دلار حجم معاملات و حدود8ميليون دلار سود به هم زده بود ، راه اندازي کرد. حالا بعد از گذشت مدت کمي ، شرکت بزرگي شده است با بيش از 6000 کارمند ميليون ها مشتري ثبت شده .پير اميديار ، جوان ايراني الاصل مقيم آمريکا ، در سال 2006 با 10 ميليارد دلار ثروت که همه اش از راه کسب و کار الکترونيکي و رهبري بر بازار هاي عصر ديجيتال حاصل شده است ، سي و پنجمين ميلياردر جهان و نوزدهمين ميلياردر آمريکا به شمار مي رود. در ان سالهاي نه چندان دور ، تصور اين که روزي ، خلق مکاني براي خريد و فروش اجناس دست دوم يا تا حدي نو و آفرينش يک حراجي واقعي ديجيتالي ، حتمي شود ، آرزويي به بزرگي آرزوهاي چارلز ديکنز بود! اما آرمان طلايي پير ، چند سال پس از هزاره سوم ، به واقعيتي مسلم مبدل گشت اکنون آن روياي شيرين به چنان حقيقتي مبدل شده است که فقط دامنه ebay.com ، ميليون ها دلار قيمت دارد. پير را بايد افتخاري براي دنيال ديجيتال ايران دانست . مانند اميد کردستاني و فرزاد ناظم.
مايکل دل
مايکل دل ، بنيانگذار شرکت کامپيوتري دل است که ايده و اهتمام او بر توليد کامپيوترهاي روميزي يا نوت بوک ، باعث شد تا امروزه ده ها هزار نفر در اقصي نقاط جهان ، به طور مستقيم و غير مستقيم ، توسط اشتغالي که آقاي دل در حوزه فناوري اطلاعات ايجاد کرد ، مشغول به کار باشند. او توانست ظرف کم تر از يک دهه ، ده ها ميليارد دلار از طريق يک کارآفريني ديجيتالي ، کامپيوتر هاي توليدي خود را به فروش برساند. مي توان دل جوان را يکي از برترين کارآفرينان ديجيتالي جهان خواهند. مانند بسياري از کارآفرينان ديجيتالي جهان ، دل هم آمريکايي است .
مايکل دل (MICHAEL DELL) در سال 1965 در تگزاس آمريکا به دنيا آمد. پدرش روانپزشک و مادرش کارمند شرکت بورس بود. آنها مي خواستند مايکل دکتر شود بنابراين، در دانشگاه تگزاس ثبت نام کرد، گرچه علاقه اول او کامپيوتر بود. روحيه کارآفريني از همان کودکي جزئي از وجود مايکل بود. در 12 سالگي يک حراج تمبر راه انداخت و از اين راه توانست 1000 دلار کسب کند. در دبيرستان با فروش روزنامه 18000 دلار به دست آورد. در سال 1983 خريد رايانه هاي قديمي و به روز کردنشان را براي فروش در محل گاراژ منزلشان شروع کرد و 180 هزار دلار رايانه فروخت. پس از آن ديگر به دانشکده بازنگشت. در مرحله بعد او اجزاء رايانه را مي خــــــريد و پس از مونتاژ آن را مي فروخت. سال بعد او شرکت دل را بنيان گذاشت و با تحويل به موقع (JUST IN TIME) و حذف انبار و هزينه بالاسري و ارائه خدمات پس از فروش تحولي شگرف را در زمينه پاسخگويي به نيازهاي مشتريان در صنعت رايانه پديد آورد. او ايده اي را رايج کرد که مشتري مي تواند ازطريق تلفن، رايانه شخصي سفارش بدهد و بخرد. »سيستم توزيع مستقيم« و »عرضه انبوه کالا مطابق دلخواه مشتري« (MASS CUSTOMIZATION) ازويژگيهاي شرکت دل است. شرکت او در سال تاسيس 6 ميليون دلار از محل فروش رايانه درآمد کسب کرد. اين رقم در سال 1987 به 69 و در سال 1991 به 546 ميليون دلار و در سال 1992 به دو ميليارد دلار رسيد. همين رشد سريع اولين ضربه مهلک را به شرکت وارد آورد. مدير مالي استعفا کرد و ضرر ميليونها دلاري شرکت را تهديد مي کرد. مايکل خود را متعهد کرد که مشکل را شناسايي کند. او به ســرعت دريافت که بدون تغيير در شــرکت نمي تواند کار را پيش ببرد. او اين کار را کرد و افراد مجربي از موتورولا و اپل را به کار گرفت. در سال 1997 دل اولين شرکتي بود که رکورد فروش يک ميليـارد دلاري را از طريق اينترنت به دست آورد.
جف بزوس
جفري بزوس (Jeffrey Preston Bezos)، بنيان گذار و رئيس شرکت آمازون که خرده فروشي اعجاب انگيز amazon.com را راه اندازي کرده است ، در سال 2007 ميلادي ، دوازدهمين سالگرد افتتاح اين مغازه اينترنتي بزرگ را در سياتل ، جشن گرفت . بزوس ، از کارآفرينان ديجيتالي جهان است . سالانه ميليون ها نفر از کاربران اينترنت ، از فروشگاه هاي الکترونيکي او خريد مي کنند و اين امر باعث شده است تا ده ها هزار نفر در اقصي نقاط جهان ، در فرآيند فروش سايت آمازون ، مشغول به کار باشند. مجله مشهور فوربس ، سال 2005 ، دارايي وي را با 5 ميليارد دلار ، در رديف چهل و يکمين عضو باشگاه ميلياردرهاي جهان معرفي کرد. جفري بزوس ، مثل پير اميد يار ، جوان ايراني الاصل مقيم آمريکا که سايت حراجي ebay.com را در اختيار دارد ، يا مثل اميد کردستاني ، معاون بازرگاني google ، افکار مکتوب شده خود را در محيط ديجيتال ، عملي کرده است . جفري بزوس ، متولد 1964 و دانش اموخته دانشگاه Princeton امريکا است که به دليل اثر بخشي (effectiveness)فعاليت هاي کسب و کار ديجيتالي اش ، در سال 1999 ميلادي ، توسط مجله TIME ، مرد سال شناخته شد. شرکت آمازون ، در سال 2006 در رديف دويست و هفتاد و سومين شرکت پر درامد آمريکا در فهرست فورچون 500 قرار گرفت . درآمد اين شرکت خرده فروشي ديجيتالي بزوس ، 8 ميليارد دلار اعلام شد . بزوس به دنياي خريد و فروش اينترنتي ، ارزش و اعتبار زيادي داده است . بزوس ، تکنيک هاي خارق العاده اي در کسب و کار روي وب را به معرض ديد ميليون ها کاربر اينترنت قرار داده که زمينه اي ممتاز در فروش بالاي مغازه هاي الکترونيکي آمازون شده است . بزوس را بايد يکي از بازيگران موثر عصر ديجيتالي کنوني دانست که راهبرد آمازون را در خلق کسب و کار هاي اينترنتي و ايجاد يک مزيت رقابتي در صدور انواع کالاها به اقصي نقاط جهان ، هدايت نمود. بيزينسي که به سبک بزوس در اينترنت شکل گرفته است ، آمازون را در رديف پر مخاطب ترين سايت هاي اينترنت ارائه کرده است .
ديويد فيلو
جري يانگ (Jerry Yang) و ديويد فيلو (David Filo) ، يکي ديگر از نام آوران جوان و موفق عصر ديجيتال معاصر به شمار مي روند. اين زوج جوان کارآفرين آمريکايي ، همانند پيشينيان خود ، هيولت و پکارد (در HP) و رقيبانشان لري و سرگئي (در Google) ، با راه اندازي يک سازمان اطلاع رساني – تجاري ديجيتالي ، ظرف چند سال ، بزرگ ترين پورتال پهنه جهاني وب را با ميليون ها کاربر و گردش مالي ميليارد دلاري ، طراحي و راه اندازي کردند. اکنون هزاران نفر از جنوب شرق آسيا گرفته تا شمال کانادا ، بر پايه سيستم کارآفريني ديجيتالي پهناور ياهو ، به کار مشغول هستند. مهندس فرزاد ناظم ، جوان ايراني موفقي است که سال ها ، مديريت سايت ياهو را بر عهده دارد و قطعا ، نقش او در هدايت سازمان کارآفريني صنعت گران ياهو، غير قابل انکار است . اين موفقيتي بزرگ براي ايرانيان است که اميدواريم ، تجارب ارزنده چنين افرادي به داخل کشور ، پايه هاي ترقي صنعت فناوري اطلاعات کشور فراهم شود. شرکت ياهو ، صاحب امتياز سايت ياهو ، توسط اين افراد در آوريل 1994 ميلادي ، تاسيس شد . ياهو دات کام ، مشهور ترين سايت وب در ميان ميليون ها تارگاه تاسيس شده در رسانه اينترنت مي باشد . اين سايت ، به 15 زبان زنده دنيا ، خدماتي مانند اطلاع رساني در زمينه هاي خبري و مسائل روزمره ، اجاره فروشگاه هاي الکترونيکيhttp://shopping.yahoo.com، ارائه دايرکتوري هاي اطلاعاتي و يلوپيج هاي تجاري مختلف کشورها را در کنار امتيازاتي براي خود اشتغالي کاربران ، ارائه کرده است . در اکتبر 2005 ، شبکه جهاني ياهو توسط 411 ميليون کاربر اينترنت ، با 3.5 ميليارد page views مورد بازديد قرار گرفت که يک رکورد در اينترنت به شمار مي آيد . مسنجر مشهور ياهو http://messenger.yahoo.com ، امروزه محل تعاملي ديجيتالي و قرارگاه ارتباطي الکترونيکي ميليون ها کاربر در جهان است . انتقال صدا ، تصوير ، نوشته و ديتا از طريق اين نرم افزار محبوب ياهو ، امتيازاتي است که ياهو به صورت رايگان براي کاربران خود ارائه کرده است . اين ها در حالي ارائه شده است که ، ياهو مسنجر مديريت صندوق پستي الکترونيکي شما را بر روي ياهو ، به آساني فراهم کرده است .
لري پيج
لري پيج و سرگئي برين ، با راه اندازي گوگل ، به دنياي کسب و کار نشان دادند که چگونه انديشه خلاق و تفکر سيستماتيک مي تواند ، افکار مکتوب دو جوان را در خوابگاه هاي استانفورد ، مبدل به تکنولوژي بزرگ در جهان کند . لري پيج که مادرش استاد رياضيات در آمريکا مي باشد ، امروز در فهرست ميلياردهاي جهان قرار دارد. او به عنوان phd استانفورد ، يک خلاق و نخبه به تمام عيار است . او هر روز موتور جست و جوي گوگل را بر روي نوت بوکش چک مي کند واشکالاتش را به مديران ارشد گوگل انتقال مي دهد . لري پيج را بايد يک خلاق و کارآفرين بزرگ اينترنت دانست . امروز اگر گوگل لري پيج نبود ، بيش از ده ها ميليون کاربر اينترنت ، کاوش در خيلي از صفحات وب را از دست مي دهند. گوگل ، يکي از مظاهر کارآفرين ديجيتالي جهان به شمار مي رود. گوگل ، اکنون ده ها هزار نفر را در اقصي نقاط جهان به کار مشغول کرده است . اشتغالي که بر محور فناوري اطلاعات پايه گذاري شده است و توانسته است در کم ترين زمان ، بهره وري و ثروت فوق العاده اي را براي دو جوان دره سيليکون به ارمغان آورد. البته موفقيت کارآفريني گوگل را نبايد تنها بر محور اين دو جوان بنيانگذار خلاصه کرد. اثربخشي فعاليت افرادي چون مهندس اميد کردستاني ، جوان نخبه و تئوريسين بزرگ گوگل که در موفقيت هاي اين شرکت نقشي غير قابل انکار ارائه نمود ، در کنار حضور فردي چون اريک اشميت ، مديرعامل گوگل ، بستر پيروزي گوگل فراهم شد . اگر چه حضور افرادي چون سالار کمانگر ، مدير بخش محصولات گوگل و ده ها ايراني حاضر در اين شرکت ، نقشي افتخار آميز در موفقيت هاي گوگل در عرصه کسب و کار ديجيتالي ايفا کرده اند ، اما نبايد فراموش کرد که شرکت گوگل ، امروز به مظهر خلاقيت ديجيتالي و نوآوري سريع مبتني بر فرصت سازي و نياز سنجي هوشمندانه بازار فناوري اطلاعات جهان تبديل شده است و اين يک برگ برنده بزرگ است . سيصد و پنجاه و سومين شرکت برتر آمريکايي در سال 2006 با بيش از 8 ميليارد دلار درامد ، ارقامي است که فورچون 500 در سال 2006 ، براي بزرگان دره سيليکون ، ارائه کرده است . آن ها اکنون به عنوان جوان ترين ميلياردردهاي دنيا ، از ناسا درخواست کرده اند که نام گوگل را بر روي کره ماه حک کند ! ان ها به زودي جزيره اي روي کره زمين خواهند خريد و نام آن را گوگل خواهند گذاشت . اگر شما اکنون نام شرکت Xerox را به عنوان کپي گرفتن در فرهنگ لغات مي بينيد ، به زودي شايد نام Googling را با نام جست و جو کردن ، مشاهده کنيم. تاثير گوگل در دنياي ديجيتال ، غير قابل انکار است . هنرمندي اين دو جوان ، آن قدر سريع ، اثر بخش و با ارزنده ترين شاخص هاي کسب و کار در اشل مديريت آمريکايي در بازار همراه بود که نمونه هاي آن را کم تر در دنيا شاهد هستيم. رهبران امروزي گوگل ، که در پايان سال 2007 ، 33 ساله مي شوند ، هر يک بيش از 7 ميليارد دلار ثروت دارند. آن ها سي و يکمين ثروت مند جهان هستند . ثروتمنداني که ثروت و رفاه آنان ، فقط مديون تلفيق علوم کاربردي با فناوري اطلاعات و ارتباطات امروزي است . بازيگران گوگل ، مثل بازيگران اچ پي و امازون و حتي جنرال الکتريک ، راه کسب و کار در دنياي فيزيکي و ديجيتالي را با خلاقيت منسجم و تعهد به اصل نوآوري مداري و مشتري مداري هدفمند ، حفظ کرده اند . شرکتي که اين دو جوان ثبت کردند ، تا سال 2006 ، بيش از 107 ميليارد دلار اعتبار داشته است
جک ما
جک ما ، در نوامبر 1964 در چين متولد شد . وي موفق شد در سن سي و پنج سالگي ، يکي از مشهورترين سايت هاي اطلاع رساني تجاري اينترنت را طراحي و ارائه کند و ميليون ها دلار از اين طريق ، در آمد کسب کنند. کارآفريني الکترونيکي آقاي ما ، امروزه هزاران نفر را در سراسر جهان به کاري مولد و پر سود مشغول کرده است . نياز سنجي خوب بازار ، ايجاد فرصت هاي تجاري الکترونيکي متنوع و مبتني بر نهاده هاي تجارت الکترونيکي قوي و ارائه نواوري هايي در اطلاع رساني بازرگاني خارجي در وب ، باعث رونق بخشي به فعاليت هاي کارآفريني آقاي Ma گرديد . يکي از برجسته ترين نکاتي که در موفقيت کارآفريني ديجيتالي آقاي Ma مشهود است ، اهتمام مجموعه علي بابا ، در ايجاد يک محيط تعاملي قوي هوشمند ، بين خريدار و فروشنده کالا و خدمات به طور کاملا حرفه اي است که شاخصي در فعاليت هاي اين سايت در مقايسه با پايگاه هايي مانند www.europages.com مي باشد. سايت alibaba.com يكي از بزرگترين سايت هاي حراج و تجارت اينترنتي است كه مقر آن در چين واقع شده و در حال حاضر سود خوبي از فعاليت هايش كسب مي كند. جك ما ، بنيانگذار اين سايت اينترنتي ، از معروف ترين شخصيت هاي آسيايي فعال در زمينه اينترنت است و به تازگي تصميمات جديدي جهت گسترش خدمات سايت alibaba در نظر گرفته است. به گفته وي در ?? سال آينده يكي از سه شركت برتر اينترنتي دنيا چيني خواهد بود و alibaba سعي دارد تا اين افتخار را نصيب خود كند. بازار چين به علت جمعيت 1 ميليارد نفري كه دارد معمولا شركت هاي چيني را با سوددهي بالا مواجه مي سازد. سايت alibaba نيز با بيش از 12 ميليون نفر عضو رقابت شديدي با ديگر سايت هاي تجاري دنيا به خصوص eBay دارد. هم اكنون موتور جست وجوي گوگل و سايت تجاري eBay بزرگترين رقيبان جهاني براي سايت alibaba هستند اما همكاري alibaba و ياهو از سال 2005 قدرت فزاينده اي به فعاليت هاي اين سايت چيني تزريق كرده است. ياهو براي همكاري با اين سايت ، در سال 2006 ، يك ميليارد دلار پرداخت و45 درصد از سهام آن را خريداري كرد. رشد اينترنت در چين و استفاده روزافزون مردم از خدمات سايت هاي مختلف، اين كشور را بعد از آمريكا به دومين كاربر بزرگ اينترنت تبديل كرده است. از جمله برنامه هاي جك ما براي سايت alibaba ايجاد تغييرات در آن جهت راحت تر استفاده كردن عامه مردم است.
"علي آقا زماني کارشناس فناوري اطلاعات و روزنامه نگار"

آيا جايگزيني براي فيسبوك وجود دارد؟

فن آوري : آيا جايگزيني براي فيسبوك وجود دارد؟

تا كنون مشابه‌هاي بسياري براي سايت فيسبوك ساخته و معرفي شده‌اند و تقريباً تعداد زيادي از مهمترين آنان از نقاط ضعف فيس‌بوك بهره‌برده‌اند تا محصولي كاملتر از فيسبوك به جامعه آنلاين ارائه نمايند.
به نوشته مجله جهان كامپيوتر، سايت اجتماعي فيس‌بوك چندي پيش از حضور ۴۰۰ ميليوني كابران فعال در اين سايت خبر داد. در واقع بر طبق گزارش سايت Alexa تنها صفحه اصلي گوگل است كه بازديدكننده بيشتري از فيسبوك دارد.
اما چرا در آخرين نظرسنجي، كاربران فيسبوك ناراضي نشان داده‌اند و در حدود نيمي از آنان سخن از ترك فيس‌بوك به زبان آورده‌اند؟
جواب يك كلمه‌اي به اين سوال، محرمانگي است. فيس‌بوك، بطور پيش‌فرض تمامي اطلاعات حساب كاربري شما را با دنيا به اشتراك ميگذارد. گفتني است كه شما ميتوانيد اين موارد را بازرسي و در صورت نياز قفل كنيد اما مطمئناً پروسه‌اي خسته كننده خواهد بود.
هفته گذشته ابزارهايي نو توسط فيس بوك معرفي شدند تا به روند شخصي سازي و حفاظت محرمانگي اطلاعات كاربران كمك كنند. اين ابزارها در شكل تنظيماتي جديد براي حريم شخصي، به فيس‌بوك اضافه شدند. به هر حال اگر باري ديگر فيس‌بوك در سيستم و سياست اشتراك گذاري‌اش تغييراتي ايجاد كند، شما ممكن است نيازمند انجام دهي دوباره آن تنظيمات باشيد.
ابزارهاي مستقل متفاوتي نيز وجود دارند كه براي آزمايش امنيتي حساب‌هاي فيس بوك ساخته شده‌اند. براي مثال سايت RecliamPrivacy.org سرويس كد-باز اسكن تنظيمات شخصي فيس‌بوك را ارائه ميكند. كاربران بوسيله اين سرويس از سطح اطمينان اشتراكشان در فيسبوك مطلع مي‌شوند. همچنين هر كاربري ميتواند از راهبردهاي امنيتي و مقاله‌هاي پيشنهادي استفاده كند و بطور دستي وضعيت امنيتي را بررسي كند.
دوشنبه گذشته روزي بود كه فيس بوك را در سطر اخبار فناوري قرار داد. خبر پذيرفتن اشتباهات «حفاظت از حريم شخصي» توسط مارك زوكربرگ (موسس فيسبوك) بود كه فيس بوك را اين چنين به اخبار آورد.
تعدادي از كاربران پس از انتشار اين خبر، بهبود وضعيت را خيلي دير اعلام كردند و بواسطه گردهمايي «روز خروج از فيسبوك» تصميم به ترك اين سايت در روز ۳۱ ماه مي ميلادي گرفتند. البته تعدادي ديگر از كاربران با وجود اعلام نقدهاي خود ترك فيسبوك را رد شده خواندند.
اما آيا واقعاً تمامي اين كاربران بطور حتم فيسبوك را ترك ميگويند؟ همه دوستانشان؟ همه عكسهايشان؟ و دوباره از ابتدا ارتباطات آنلاين اجتماعي‌شان را خواهند ساخت؟ فيسبوك به واقع تعداد كاربران بيشماري را دارا ميباشد و امر ترك اين سايت تصميمي دردسر ساز خواهد بود.
البته در گذشته سايت‌هاي بسياري بوده‌اند كه ظرفيت شبكه اجتماعي را به وب آوردند همچون: Friendster يا ماي اسپيس اما اين سايت‌ها دوره درخشان خود را گذراندند و فيسبوك پيروز دوره جديد بود.
همچنين البته كه سايت‌هاي اجتماعي بسيار ديگري نيز وجود دارند كه همچنان موفق به كار خويش ادامه ميدهند: توييتر يا Linkedin از نمونه اين سايت‌ها هستند اما هدفي متفاوت از فيسبوك را انتخاب كرده‌اند. سايت LiveJournal نيز به مانند سايتي از دوران گذشته به فعاليت خود ادامه ميدهد.
    * جايگزين هاي فيسبوك
گروهي از سايت‌هاي لقب گرفته «جايگزين‌هاي فيسبوك» مدتي است كه وب را متوجه خود ساخته‌اند. تعدادي از آنان اميدوارند كه پاسخ سوال (چرا فيسبوك را ترك كنم؟) را برخوردار باشند. تعدادي از نسخه‌هاي اوليه و آزمايشي به سر ميبرند و برخي در حال حاضر سرويس كامل خود را ارائه كرده اند.
پس اين بازيكنان چه كساني هستند؟ آيا ميتوان با بررسي آنان شبكه اجتماعي آينده را پيش بيني كرد؟
The Appleseed Project
پروژه‌اي است با شعارOpen Source + Distributed Social Networking كه در واقع ايده اصلي آن بهم پيوستگي ميباشد. به اين ترتيب كه تصور كنيد كاربران سايت (الف) كه از اين نرم‌افزار استفاده مي‌كنند ميتوانند با كاربران سايت (ب) نيز در تماس باشند. تصور كنيد كه كاربران جيميل نمي‌توانستند به كاربران هات ميل ايميل بفرستند. آيا شما ديگر تمايلي به حساب جيميل داشتيد؟ اين پروژه با همين منظور وارد اين عرصه شده است تا شايد بتواند با اين نوآوري كاربران فيسبوك را به خود جلب نمايد.
كارشناسان پتانسيل رقابتي اين پروژه را بالا دانسته اند و تنها ۶ ماه ديگر به ارائه عمومي اين سرويس باقي مانده است.
Diaspora
اين پروژه بتازگي در سطر بسياري از خبرگزاري‌ها ظاهر شده است و تا كنون از نظر خبرسازي پيشرفت چشمگيري داشته است. همچنين با وجود ۲۰۰ هزار دلار كمك مالي توسط حاميان Kickstarter.com ميتوان ايده آنرا كاملا محبوب دانست.
بطور فني Diaspora بسيار شبيه Appleseed به نظر ميرسد. اين پروژه كاملا كد باز نوشته خواهد شد و از طراحي توزيعي Distributed بهره‌مند مي‌شود. گفته شده است كه Diaspora قدرت بيشتري خواهد داشت اما حداقل Appleseed هم اكنون چند خط كد نوشته شده براي نمايش دارد.
Elgg
در كنار ديگر پلتفرم‌هاي بكار افتاده كد باز سايت‌هاي اجتماعي، Elgg از آن دست است اما تفاوتش با ديگران در نظر گرفتن شركت‌ها و سازمان‌ها است تا آنها نيز بوسيله اين پلتفرم شبكه‌اي اجتماعي براي كارمندان خود تهيه كنند.
البته نمي‌توان Elgg را تهديدي براي Facebook تصور كرد. اما امتحان اين سايت از ضرر خالي است و حتي شايد تصميم بگيريد كه تعدادي از فعاليت‌هاي اجتماعي خود را بر روي چنين پلتفرمي انجام دهيد. Elgg بصورت كد باز ارائه مي‌شود. كاربران ميتوانند سايت خود را بوسيله Elgg راه اندازي كنند يا آنكه از هاست‌هاي فروشنده اين سرويس را درخواست نمايند.
Lorea
Lorea خود را شبكه‌اي متشكل از سيستم‌هاي اجتماعي امن توصيف ميكند كه در نهايت جهاني سايبر از اطلاعات به اشتراك گذاشته شده را به دنياي واقعي معرفي ميكند.
Lorea مدعي سر سختي است اما به مشابه Elgg رقيبي جدي براي فيس بوك نخواهد بود. در عوض اين پروژه محيط خوبي براي دانشجويان و علاقهمندان است تا با طرز عملكرد شبكه‌هاي اجتماعي آشنا شوند.
OneSocialWeb
اين هم ابزار كد باز ديگري است كه به خدمت شبكه‌هاي اجتماعي فرا خوانده شده است. اما بر خلاف Appleseed و Diaspora برنامه OneSocialWeb در نظر دارد كه محتواي كابران از ديگر شبكه‌هاي اجتماعي را در يك محل جمع آوري كند. براي مثال اگر OneSocialWeb همانطور كه گفته شد عمل كند، نظامي را به ارمغان مياورد كه سايت‌هايي نظير فيسبوك، توييتر، عكس‌ها، وضعيت‌ها و ديگر شبكه‌هاي اجتماعي كاربر را در يك سيستم ذخيره مي‌كند. البته براي كارايي عملي اين نظريه، لازم است كه ديگر صاحبان شبكه‌هاي اجتماعي به درخواست OneSocialWeb پاسخ مثبت بدهند. براي آزمايش اين سرويس در تابستان منتظر نسخه آزمايشي آن باشيد.
Pligg
به مانند Elgg يك پلتفرم كد باز شبكه اجتماعي است. با اين تفاوت كه Pligg يك سيستم مديريت محتوي وب (CMS) نيز مي‌باشد. Pligg بطور اختصاصي از امكاناتي همچون: راي دادن به خبرها و مقالات بر مبناي مقياس پنج ستاره‌اي، ارسال خبر، نظر دهي و ديگر امكانات مشابه به سايت Digg برخوردار ميباشد.  اما در واقع Pligg از اساس نميتواند رقيبي براي Facebook به حساب آيد.
Pip.io
اين سايت در حال حاضر راه اندازي شده است و بطور واقعي مدعي رقابت با فيس بوك مي‌باشد. اما خبر بد: اين پلتفرم هنوز كامل نيست. اشكالاتي نظيرپردازش تاريخ ماه ميلادي و انتخاب اسامي كاربري از مشكلات كنوني اين سايت مي‌باشد. همچنين در اين سايت هنگاميكه درخواست ميكنيد تا دوستان كنوني شما در Pip.io را از حساب جيميلتان پيدا كند، به جاي يافتن آنها، پيشنهاد به ارسال دعوت نامه به ليست چند صد نفري شما مي‌دهد.
به هر حال Pip.io يك پروژه در حال تكميل است و هم اكنون بيشتر شبيه به يك كلاينت (Client) استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي عمل ميكند. به اين ترتيب كه رابط كاربري براي كنترل فيس‌بوك و توييتر مهيا كرده است.
برنده كدام است؟
نمي‌توان در ميان اين ليست برنده‌اي براي برتري از فيس‌بوك انتخاب كرد. Pip.io انتخاب نزديكي است اما همچنان آنطور كه بايد كامل نيست. شايد بهتر باشد كه كاربران معمولي شبكه‌هاي اجتماعي براي در ارتباط بودن با دوستان و فاميل همچنان از سايت فيس‌بوك بهره ببرند. حتي اگر فيس بوك به قول خود عمل كند و نگراني‌هاي پيرامون «حريم خصوصي» كاربران را بر طرف سازد، سپس بدنبال جايگزين بودن، يك عمل بيهوده محسوب مي‌گردد.

مرورگر برتر

مرورگر برتر

با رشد استفاده از برنامه مرورگر اينترنت اكسپلورر (Internet Explorer) يا به طور خلاصه IE كه محصول شركت ميكروسافت است، شركت Netscape به تدريج‏شكست‏خود را در جنگ مرورگرها (browser) خواهد پذيرفت.

برنامه‏هاى مرورگر وب برنامه‏هايى هستند براى گشت‏زنى در وب جهان‏پهنا. اين نرم‏افزارنقش واسطه را ميان شما و اينترنت ايفا مى‏كند.

پيروزى ميكروسافت - بر خلاف تصور مردم - به دليل قدرت بازاريابى اين غول بزرگ نبوده بلكه دليلش تقدم و پيشتازى در ارائه نسخه‏هاى قدرتمند جديد بوده است.

هنوز نسخه پنجم برنامه Communicator به بازار عرضه نشده است و نسخه 5/4 آن فرق زيادى با نسخه‏هاى قبلى اين برنامه ندارد. حال آنكه ميكروسافت امسال نسخه 0/5 برنامه اينترنت اكسپلورر را به بازار عرضه كرد. اين نسخه داراى خصوصيات بسيار خوبى است؛ سريع، پايدار و سازگار با آخرين استانداردهاى وب. در عين حال نسخه مزبور چند باگ (اشكال) كوچك در حوزه سازگارى با استانداردها دارد و حجم برنامه‏اش هم بزرگ است. روى‏هم‏رفته در حال حاضر IE5 ، از لحاظ پايدارى و كارآيى و عملكرد بهترين برنامه مرورگر مى‏باشد.

خواص و امكانات IE5 :

1- برنامه‏هاى Java با استفاده از بخش Java Virtual Machine بسيار سريع‏تر از نسخه 0/4 عمل مى‏كنند. پرداخت تصاوير و طرحها نيز بسيار سريع‏تر اجرا مى‏شوند.

2- بخش Auto - Complete به طور خودكار فرم‏هاى مبتنى بر وب را پر مى‏كند و به جاى شما تايپ‏هاى تكرارى را انجام مى‏دهد.

3- بخش Auto - Correct به طور خودكار، URL هايى را كه غلط تايپ شوندتصحيح مى‏كند.

4- بخش Auto - Search كه از موتور جستجوى MSN (شبكه ميكروسافت)بهره مى‏گيرد هر نشانى را كه در جعبه URL قرار بگيرد و بلافاصله به عنوان يك نشانى معتبر اينترنت‏شناسايى نشود به صورت يك عنوان مورد جستجو به موتور جستجو تحويل مى‏دهد.

5- خصوصيت ديگر مربوط به امكان Show Related Links در منوى Tools است. اين گزينه با استفاده از خدمات اينترنت Alexa فهرستى از صفحات وبى را كه مى‏تواند با صفحه وب در حال استفاده شما مرتبط باشد، نشان مى‏دهد.

6- بخش History قابل جستجو و سازمان منوى Favorites ساده‏تر شده است.

7- همه پايگاههاى وب بازديد شده در حالت «خارج خطى‏» (Offline) با استفاده از بخش Offline Favourite wizard قابل دسترسى است و براى آرشيوسازى خارج خطى وب مناسب است. همچنين اگر مايل به ذخيره كردن صفحه‏اى باشيد، اين امكان را داريد كه همه عضوهاى مرتبط با آن صفحه را نيز ذخيره كنيد.

8- ارسال (Upload) فايل با استفاده از يك رابط گرافيكى براى ftp ساده شده است و مى‏تواند براى نشر اطلاعات بر روى وب مفيد باشد.

9- يك امكان مفيد ديگر، Toolbat Radio است كه به شما امكان مى‏دهد ضمن مرور صفحات وب، به يكى از ايستگاههاى راديويى موجود در اينترنت گوش بدهيد.

10- پشتيبانى از زبانهاى بين المللى (كه از جمله زبان عربى نيز در ميان آنها وجود دارد)،امكانات واردات و صادرات كوكى (cookies) و كنترل محتويات با استفاده از استاندارد RSACI از ديگر خصوصيات اين برنامه مرورگر است.

برگرفته از مجله ريزپردازنده، شماره 63

آنچه یک کاربر اینترنتی باید بداند

آنچه یک کاربر اینترنتی باید بداند :

 

 

 

  • موتورهای جستجو
  • روش های جستجو و ترفند های جستجو درگوگل
  • مجموعه نرم افزار ها و پلاگین های مورد استفاده برای هر کاربر اینترنتی به انضمام آموزش آنها شامل :
    • مرورگرها + پلاگین ها
    • نرم افزارهای مدیریت دانلود
    • فشرده سازها
    • مسنجرها و گفتگوی اینترنتی
    • نرم افزارهای خواندن اسناد (pdf)
    • نرم افزارهای مفید و میانبر
  • راهنمای دانلود
  • تورنت
  • تشخیص لینک مستقیم و غیر مستقیم
  • انواع پسوند ها
  • طریقه ساخت ایمیل ، آموزش چت و ویدئو کنفرانس
  • سرویس های رایگان ایمیل (گوگل و یاهو و msn ) معایب و ویژگی ها و مقابسه آنها
  • ساخت کانکشن dial up , vpn , adsl
  • امنیت در وب با همراه آنتی ویروس مجبوب و قدرتمند nod32
  • گروه های اینترنتی ( یاهو و گوگل )
  • ثبت نام در وب سایت ها و فروم ها
  • وب سایت های کاربردی و معروف
    • شبکه های اجتماعی تظیر فیس بوک و توییتر و . . .
    • وب سایت های اشتراک ویدئو نظیر یوتیوب و . . .
    • وب سایت های دانلود فارسی زبان
    • کتابخانه ها
    • انجمن های گفتگو
    • خبرگزاری ها
    • بازی های آنلاین
    • تفریح و سرگرمی
    • وب سایت های آموزشی

 

آنچه یک وب مستر باید بداند :

 

 

 

  • سیستم های مدیریت محتوا نظیر وردپرس ، نیوک ، دیتا لایف ، جوملا و . . .
  • سیستم های ویلاگ دهی نظیز بلاگفا ، پرشین بلاگ ، میهن بلاگ ، بلاگ اسکای
  • خدمات رایگان آنلاین برای وب مستران نظیر شمارنده ها ، آنالیزورها ، ساخت بنر و هدر و . . .
  • توضیح و عملکرد زبان های برنامه نویسی تحت وب
  • نرم افزارهای ایجاد و ویرایش سورس کدهای یک صفحه وب
  • هاست و دامین شخصی (پولی) و رایگان
  • آپلود سنتر های رایگان ، مزایا و معایب
  • pdf سازی + نرم افزارهای مربوطه
  • فشرده سازی فایل ها جهت سهولت کابران برای دانلود + فشرده سازها
  • بررسی ویزگی های یک وب سایت خوب از نقطه نظرهای :
    • مطالب
    • قالب
    • سئو
    • سرعت لود صفحه
    • کدهای بکار رفته
  • نرم افزارهای ftp
  • گوگل وب مستر
  • تبلیغات و کسب درآمد
    • تبلیغات کلیکی
    • تبلیغات بر اساس نمایش
    • همکاری در فروش
    • پر کردن فرم – ثبت نام و . .
    • کلاهبرداری های اینترنتی
  • بهینه سازی سایت و سئو
    • ابزار page speed
    • خطایابی css
    • خطایابی html
    • کاهش سرعت لود صفحه
    • افزایش رتبه در الکسا
    • تبادل لینک

تجارت‌ الكترونيك‌ چيست؟

 

تجارت‌ الكترونيك‌ واژه‌اي‌ است‌ كه‌ امروزه‌ در مقالات‌ و ادبيات‌ بازرگاني‌ و تجارت‌ و رسانه‌هاي‌ عمومي‌ بسيار به‌ گوش‌ مي‌رسد. اين‌ پديده‌ نوين‌ هم‌ به‌ علت‌ نوپابودن‌ و هم‌ به‌ علت‌ كاربردها و زمينه‌هاي‌ بسيار متنوع‌ فعاليت، نزد مراجع‌ گوناگون‌ تعاريف‌ مختلفي‌ دارد. همچنين‌ تجارت‌ الكترونيك‌ پديده‌اي‌ چندرشته‌اي‌ است‌ كه‌ ازطرفي‌ با پيشرفته‌ترين‌ مفاهيم‌ فناوري‌ اطلاعات‌ و ازسوي‌ ديگر با مباحثي‌ مثل‌ بازاريابي‌ و فروش، مباحث‌ مالي‌ و اقتصادي‌ و حقوقي‌ پيوستگي‌ دارد. از اين‌رو تعابير گوناگوني‌ از آن‌ پديد آمده‌ است

‌برخي‌ فكر مي‌كنند تجارت‌ الكترونيك‌ به‌ معني‌ انجام‌ امور تجاري‌ بدون‌ استفاده‌ از اسناد و مدارك‌ كاغذي‌ است. برخي‌ ديگر تبليغات‌ بر روي‌ اينترنت‌ و حتي‌ خود اينترنت‌ را مترادف‌ با تجارت‌ الكترونيك‌ مي‌دانند. برخي‌ ديگر تصور مي‌كنند تجارت‌ الكترونيك‌ يعني‌ سفارش‌ دادن‌ كالاها و خدمات‌ و خريد آنها به‌وسيله‌ رايانه. همه‌ ديدگاههاي‌ بالا بخشي‌ از مفهوم‌ تجارت‌ الكترونيك‌ را پوشش‌ مي‌دهند اما كامل‌ نيستند

تعاريف‌ تجارت‌ الكترونيك‌

‌سازمانها و موسسات‌ علمي‌ و تحقيقاتي‌ و مراكز تجاري‌ معتبر جهاني‌ و پژوهشگران‌ فعال‌ در زمينه‌ تجارت‌ الكترونيك‌ چندين‌ تعريف‌ از تجارت‌ الكترونيك‌ ارائه‌ كرده‌اند

تعريف‌ لينچ‌ و ليندكوئيست: تجارت‌ الكترونيك‌ به‌ معناي‌ مبادله‌ محصولات‌ و خدمات‌ درمقابل‌ پول‌ با استفاده‌ از تواناييهاي‌ اينترنت‌ است

كالاكوتا و وينسون‌ دو پژوهشگر مشهور تجارت‌ الكترونيك‌ در كتاب‌ خود به‌ نام‌ <مرزهاي‌ تجارت‌ الكترونيك> آن‌ را اين‌طور تعريف‌ مي‌كنند: تجارت‌ الكترونيك‌ واژه‌ معادلي‌ است‌ براي‌ خريدوفروش‌ محصولات، خدمات‌ و اطلاعات‌ به‌وسيله‌ زيرساختارهاي‌ شبكه‌اي

گروه‌ كاري‌ فناوري‌ زيرساختارهاي‌ اطلاعاتي‌ و كاربرد آن‌ (1(IITA)( يك‌ تعريف‌ كاركردي‌ از تجارت‌ الكترونيك‌ ارائه‌ مي‌كند: تجارت‌ الكترونيك‌ ارتباطات، مديريت‌ داده‌ها و خدمات‌ ايمني‌ را يكپارچه‌ مي‌سازد تا كاربران‌ تجاري‌ در سازمانهاي‌ گوناگون‌ بتوانند به‌ صورت‌ خودكار اطلاعات‌ را مبادله‌ كند

ولاديمير زواس‌ در مقاله‌ خود به‌نام‌ ساختار و آثار كلان‌ تجارت‌ الكترونيك> بيان‌ مي‌دارد: تجارت‌ الكترونيك‌ به‌ معني‌ سهيم‌ شدن‌ در اطلاعات، حفظ‌ ارتباطات‌ تجاري‌ و هدايت‌ مبادلات‌ بازرگاني‌ به‌وسيله‌ شبكه‌هاي‌ ارتباطي‌ است

باتوجه‌ به‌ تعاريف‌ فوق‌ شايد بتوان‌ تجارت‌ الكترونيك‌ را اين‌طور تعريف‌ كرد كه: <تجارت‌ الكترونيك‌ به‌ معني‌ اطلاع‌رساني، تبليغات‌ و خريدوفروش‌ كالاها و خدمات‌ و حفظ‌ و برقراري‌ روابط‌ تجاري‌ ازطريق‌ سيستم‌هاي‌ مخابراتي‌ و ابزارهاي‌ پردازش‌ داده‌ها است.

‌ويژگي‌ اصلي‌ همه‌ اين‌ فعاليتها تسهيل‌ فرايندهاي‌ تجاري، حذف‌ فرايندهاي‌ غيرضروري‌ در انجام‌ امور بازرگاني‌ و كاهش‌ هزينه‌ها ازطريق‌ بهبود و افزايش‌ هماهنگي، كاهش‌ هزينه‌هاي‌ اداري‌ به‌ويژه‌ هزينه‌ مكاتبات‌ و كاغذبازي‌ و بهبود دسترسي‌ به‌ بازار و افزايش‌ تنوع‌ براي‌ مشتريان‌ به‌ معناي‌ عام‌ است.

‌مهمترين‌ ويژگي‌ تجارت‌ الكترونيك‌ از ديدگاه‌ بازاريابي، برقراري‌ ارتباط‌ سازمان‌ يا فرد با كل‌ مخاطبان‌ و سازگار ساختن‌ محصولات‌ و خدمات‌ با نيازهاي‌ فرد - فرد آنهاست. برآيند اين‌ عمل‌ رقابت‌ شديد، تنوع‌ عرضه‌كنندگان‌ و محصولات‌ و خدمات‌ آنها و درنتيجه‌ كاهش‌ هزينه‌ها و افزايش‌ رضايتمندي‌ مشتريان‌ است

. نكته‌ مهمي‌ كه‌ بايد به‌ آن‌ توجه‌ داشت‌ اين‌ است‌ كه‌ موضوع‌ تجارت‌ الكترونيك، موضوع‌ فناوري‌ و دانش‌ فني‌ نيست. در بحث‌ تجارت‌ الكترونيك‌ بيشتر هدف‌ شناخت‌ الگوهاي‌ جديد تجارت‌ و ارتباطات‌ موجود در محيط‌ الكترونيكي‌ است. همچنين‌ بايد توجه‌ داشت‌ كه‌ تجارت‌ الكترونيك‌ مجموعه‌اي‌ است‌ از فناوريهاي‌ مخابراتي، پردازش‌ و ذخيره‌ داده‌ها در ارتباط‌ با بازارها، سازمانها، مشتريان، واسطه‌ها و سيستم‌هاي‌ پرداخت‌ الكترونيكي.

پيدايش‌ تجارت‌ الكترونيك‌

‌تجارت‌ الكترونيك‌ به‌ شيوه‌ امروزي‌ در دهه‌ 1960 برمبناي‌ (2EDI( شكل‌ گرفت. درواقع‌ مبادله‌ الكترونيك‌ داده‌ها را مي‌توان‌ پدر تجارت‌ الكترونيك‌ امروزي‌ به‌حساب‌ آورد. با گذشت‌ زمان‌ و پديدآمدن‌ ابزارهاي‌ ذخيره‌ و بازاريابي‌ و پردازش‌ داده‌ها و دسترسي‌ عامه‌ مردم‌ و سازمانها و همچنين‌ پيشرفت‌ فناوريهاي‌ مخابراتي‌ و شبكه‌هاي‌ رايانه‌اي‌ گسترده، فرصتي‌ پديد آمد كه‌ بازيگران‌ صحنه‌ تجارت‌ آن‌ را بسيار سودمند يافتند

‌تجارت‌ الكترونيك‌ نيم‌ قرن‌ پيش‌ درBERLIN AIRLIFT ريشه‌ گرفت. اين‌ فعاليت‌ به‌ مبادله‌ الكترونيك‌ داده‌ها بدل‌ گرديد يعني‌ تبادل‌ اسناد استاندارد شده‌ الكترونيكي‌ مربوط‌ به‌ مبادلات‌ از يك‌ رايانه‌ به‌ رايانه‌ ديگر. اگرچه، آنچه‌ هم‌اكنون‌ مي‌توان‌ نام‌ تجارت‌ الكترونيك‌ سنتي‌ بر آن‌ نهاد تنها به‌EDI محدود نمي‌شده‌ است‌ و دامنه‌ گسترده‌اي‌ از شكلهاي‌ گوناگون‌ پيام، رمزينه‌(BARCODE) و پرونده‌ها را در حاشيه‌ ارسال‌ رايانه‌اي‌ اسناد، دربرمي‌گيرد.

‌طي‌ بيست‌ سال‌ گذشته‌ يكي‌ از روندهاي‌ عمده‌ در گسترش‌ تجارت‌ الكترونيك، كاهش‌ چشمگير قيمت‌ سخت‌افزارهاي‌ رايانه‌اي‌ و مهمتر از آن‌ ايجاد استانداردهاي‌ جهاني‌ براي‌ توسعه‌ سخت‌افزارها بوده‌ است. چنين‌ فرايندي‌ را استانداردسازي‌ يكپارچه‌ سيستم‌هاي‌ باز مي‌نامند. درمورد نرم‌افزارها نيز چنين‌ روندي‌ وجود داشته‌ است‌ اما استانداردهاي‌ نرم‌افزاري‌ هنوز به‌ اندازه‌ استانداردهاي‌ سخت‌افزاري‌ يكپارچه‌ و سازگار نيستند.

‌روند بعدي‌ پس‌ از يكپارچه‌سازي‌ و استانداردكردن، پديدآمدن‌ امكانات‌ شبكه‌اي‌ و توانايي‌ ارتباط‌ ميان‌ سيستم‌هاي‌ گوناگون‌ رايانه‌اي‌ بوده‌ است. شبكه‌هاي‌ ارتباطي‌ به‌ اين‌ ترتيب‌ مهمترين‌ نقش‌ را در اطلاع‌رساني‌ و سهيم‌ شدن‌ در اطلاعات‌ بازي‌ كرده‌اند

‌مهمترين‌ اين‌ شبكه‌ها در دهه‌ 1960 جهت‌ انجام‌ همكاريهاي‌ تحقيقاتي‌ ميان‌ واحدهاي‌ نظامي‌ گوناگون‌ در وزارت‌ دفاع‌ آمريكا شكل‌ گرفت. اين‌ شبكه‌ كه‌ رپانت نام‌ داشت‌ مبناي‌ اوليه‌ اينترنت‌ امروزي‌ به‌شمار مي‌رود.

‌امروزه‌ به‌ لطف‌ كاهش‌ چشمگير قيمت‌ سخت‌افزارها و انعطاف‌پذيري‌ و سازگاري‌ استانداردهاي‌ نرم‌افزاري، امكان‌ مبادله‌ اطلاعات‌ در سطح‌ جهان‌ با هزينه‌هاي‌ اندك‌ براي‌ عامه‌ مردم‌ فراهم‌ شده‌ است. مبناي‌ اصلي‌ و بنيادي‌ تجارت‌ الكترونيك‌ دسترسي‌ سريع، ارزان‌ و آسان‌ به‌ اطلاعات‌ است.

چارچوب‌ نظري‌

‌چارچوب‌ تجارت‌ الكترونيك‌ از سه‌ سطح‌ عالي‌ تشكيل‌ شده‌ است:

1 - زيرساختار: سخت‌افزار، نرم‌افزار، پايگاههاي‌ داده‌اي‌ و ارتباطاتي‌ را شامل‌ مي‌شود كه‌ براي‌ انجام‌ وظيفه‌ در قالب‌ خدمات‌WWW بر روي‌ اينترنت‌ يا پشتيباني‌EDI و ساير اشكال‌ پيام‌گذاري‌ و پيام‌گيري‌ بر روي‌ اينترنت‌ يا ساير شبكه‌هاي‌ ايجاد ارزش‌افزوده‌ (4) به‌كار مي‌روند.

2 - خدمات: پيام‌گذاري‌ و پيام‌گيري‌ و دامنه‌ گسترده‌اي‌ از خدمات‌ كه‌ توانايي‌ پيداكردن‌ و ارائه‌ اطلاعات‌ (در صورت‌ نياز در قالب‌ تجاري‌ آن) را فراهم‌ مي‌آورند و شامل‌ جستجو براي‌ شركاي‌ تجاري‌ بالقوه‌ و همچنين‌ مذاكره‌ و توافق‌ درمورد مبادلات‌ تجاري‌ هستند.

3 - محصولات‌ و ساختارهاي‌ تجارت‌ الكترونيك: پيش‌بيني‌ و تدارك‌ مستقيم‌ كالاها و خدمات‌ تجاري‌ وابسته‌ به‌ اطلاعات‌ براي‌ مشتريان‌ و شركاي‌ تجاري، همكاري‌ و سهيم‌ شدن‌ در اطلاعات‌ داخل‌ و خارج‌ سازمان‌ و سازماندهي‌ محيط‌ بازاري‌ الكترونيكي‌ و زنجيره‌ تهيه‌ و پشتيباني.[

‌در اين‌ چارچوب، تجارت‌ الكترونيك‌ و نتايج‌ حاصل‌ از آن‌ سه‌ زمينه‌ را پوشش‌ مي‌دهند:

امور بازرگاني‌ با گرايش‌ به‌ مصرف‌كننده‌ نهايي;

تجارت‌ ميان‌ شركتها يا فعاليتهاي‌ بازرگاني‌ عمده;

امور تجاري‌ درون‌ سازمانها.

‌مهمترين‌ و بازارگراترين‌ كاربردهاي‌ عملي‌ تجارت‌ الكترونيك‌ بخش‌ مصرف‌كننده‌گراي‌ آن‌ است. اين‌ كاربردها شامل‌ خريد از راه‌دور، عمليات‌ بانكي، دلالي‌ سهام، تبليغات‌ مستقيم‌ مي‌شوند. به‌هرحال‌ همان‌طور كه‌ انتظار مي‌رفت‌ پتانسيل‌ عظيم‌ اين‌ بخش‌ بيشتر انگيزه‌هاي‌ مرتبط‌ با تجارت‌ الكترونيك‌ را به‌ خود جلب‌ مي‌كند.

‌در بخش‌ امور تجاري‌ و فعاليتهاي‌ ميان‌ تهيه‌كنندگان‌ مواداوليه‌ و مصرف‌كنندگان، ارتباطاتي‌ كه‌ به‌وسيله‌EDI برقرار مي‌شوند بهترين‌ گروه‌ كاربردهاي‌ تجارت‌ الكترونيك‌ هستند. سريع‌الرشدترين‌ زمينه‌ در اين‌ سطح‌ از تجارت‌ الكترونيك، همكاري‌ و سهيم‌ شدن‌ در اطلاعات‌ به‌وسيله‌ اينترانت‌ها و اكسترانت‌ها است.

شبكه‌هاي‌ اينترانت‌ از گشايش‌ پايگاههاي‌ داده‌اي‌ و انبارهاي‌ داده‌اي‌ در داخل‌ شركت، نشر و گسترش‌ اطلاعات‌ در قالب‌ صفحه‌هاي‌ وب‌ و همكاري‌ گروه‌ گرايانه‌ و مستقل‌ از موقعيت‌ جغرافيايي، در محدوده‌ مرزهاي‌ اطلاعاتي‌ شركت‌ را پشتيباني‌ مي‌كنند.

‌در قلب‌ چارچوب‌ تجارت‌ الكترونيك‌ محيطهاي‌ بازاري‌ الكترونيكي‌ و سلسله‌ مراتب‌ الكترونيكي‌ وجود دارند كه‌ ارتباطات‌ بازرگاني‌ و مبادلات‌ ميان‌ شركتها را تسهيل‌ مي‌كنند. محيطهاي‌ بازاري‌ الكترونيكي‌ به‌منظور تسهيل‌ مبادلات‌ از طريق‌ شبكه‌هاي‌ ارتباطي‌ ميان‌ خريداران‌ و تهيه‌كنندگان‌ متعدد پديد آمده‌اند.

‌سلسله‌ مراتب‌ الكترونيك، ارتباطات‌ طولاني‌ مدت‌ تهيه‌كنندگان‌ - مصرف‌كنندگان‌ بين‌ شركتها هستند كه‌ به‌وسيله‌ شبه‌هاي‌ ارتباطي‌ حفظ‌ شده‌ و بيشتر به‌وسيله‌ مديران‌ هماهنگ‌ مي‌شوند تا به‌وسيله‌ نيروهاي‌ بازار. شكل‌گيري‌ سلسله‌ مراتب‌ الكترونيكي‌ ميان‌ سازمانها به‌واسطه‌ باب‌ شدن‌ زنجيره‌هاي‌ ارزشي‌ يكپارچه‌ و پيشرفت‌ توليد به‌ موقع‌JIT) ) بوده‌ و با نيروي‌ سفارشهاي‌ مشتريان، پشتيباني‌ مي‌شود. زنجيره‌هاي‌ ارزشي‌ شركاي‌ تجاري‌ تاحد قابل‌ توجهي‌ به‌وسيله‌ كاربرد سيستم‌هاي‌ اطلاعاتي‌ و شبكه‌هاي‌ مخابراتي‌ يكپارچه‌ شده‌اند.

‌آينده‌نگري‌ در تعيين‌ سطوح‌ موجودي‌ انبارها ازطريق‌ (مديريت) زنجيره‌ ارزشي‌ در به‌ حداقل‌ رساندن‌ موجودي‌ انبارها و كاهش‌ سرمايه‌ در گردش‌ كمك‌ مي‌كند. اين‌ شكل‌ از عمليات، محدوديتهاي‌ شديدي‌ را بر هماهنگي‌ درون‌ و ميان‌ سازماني‌ تحميل‌ مي‌كند و انتظار بر اين‌ است‌ كه‌ اينترانتها، اكسترانتها و دركل‌ اينترنت‌ نقش‌ مهمي‌ در آن‌ بازي‌ كنند. در حقيقت‌ تكيه‌ هر سه‌ زمينه‌ تجارت‌ الكترونيك‌ بر بسته‌هاي‌ فناوري‌ يكسان‌ براي‌ يكپارچه‌شدن، حياتي‌ است. ازطريق‌ ايجاد ارتباط‌ ايمن‌ ميان‌ شبكه‌هاي‌ فرعي‌ و شبكه‌هاي‌ شركاي‌ تجاري‌ در يك‌ اكسترانت، كه‌ تكيه‌ بر توانايي‌ ارتباطات‌ اينترنتي‌ و نرم‌افزارهاي‌ آن‌ دارند، سازمان‌ و شركاي‌ تجاري‌ سهيم، مي‌توانند گسترش‌ و توسعه‌ محصول، توليد و توزيع‌ يا تحويل‌ را هماهنگ‌ سازند

‌ازسوي‌ ديگر اين‌ نوع‌ عمليات‌ و سهيم‌ شدن‌ در اطلاعات‌ منجربه‌ رقابت‌ بسيار شديد در بازار مي‌شود. سازمانها در اين‌ بازار ديگر نمي‌توانند با روشهاي‌ سنتي‌ مديريت‌ موفق‌ باشند. نتيجه‌ پيدايش‌ سازمانهاي‌ مسطح، ساختار سازماني‌ مجازي، كار از راه‌دور، تيمهاي‌ كاري‌ گسترده‌ در تمام‌ نقاط‌ دنيا، و استفاده‌ از منابع‌ خارج‌ سازمان‌OUTSOURCING) ) براي‌ تامين‌ تقاضاها خواهدبود. اين‌ نتايج‌ در بخش‌ آثار و برآيندهاي‌ تجارت‌ الكترونيك‌ بررسي‌ خواهندشد.

فناوريهاي‌ پشتيباني‌كننده‌

‌تقسيم‌بنديهاي‌ متفاوتي‌ از فناوريهاي‌ پشتيباني‌كننده‌ تجارت‌ الكترونيك‌ وجود دارد. برخي‌ از مراجع‌ علمي‌ و تحقيقاتي‌ اينترنت‌ و زيرمجموعه‌هاي‌ آن‌ مثل‌ اكسترانتها و اينترانتها را فناوري‌ اصلي‌ تجارت‌ الكترونيك‌ مي‌دانند. برخي‌ ديگر نيز تقسيم‌بندي‌ خود را بسيار گسترده‌اند تا جايي‌ كه‌ رمزينه‌ و نمابر را نيز در چارچوب‌ ابزارهاي‌ تجارت‌ الكترونيك‌ گنجانيده‌اند. هريك‌ از اين‌ تقسيم‌بنديها نيز توجيه‌ منطقي‌ خود را دارا هستند. يكي‌ از معتبرترين‌ مراكز تحقيقاتي‌ درمورد تجارت‌ الكترونيك‌مركز منابع‌ تجارت‌ الكترونيك> است. اين‌ مركز فناوريهاي‌ پشتيباني‌كننده‌ تجارت‌ الكترونيك‌ را به‌ دو گروه‌ تقسيم‌ كرده‌ است:

1 - گروه‌ فناوريها و ابزارهاي‌ ارتباطي‌ و مخابراتي‌ و

2 - فناوريها و ابزارهاي‌ پشتيباني‌كننده‌ تجارت‌ الكترونيك. مبناي‌ اين‌ مقاله‌ اين‌ تقسيم‌بندي‌ است.

فناوريهاي‌ مخابراتي‌ و ارتباطي‌

‌گروه‌ فناوريهاي‌ مخابراتي‌ و ارتباطي‌ پشتيباني‌كننده‌ اينترنت‌ شامل‌ ابزارها و امكانات‌ ارتباطي‌ مي‌شوند كه‌ داده‌ها به‌وسيله‌ آنها ميان‌ كاربران‌ منتقل‌ مي‌شوند. اين‌ گروه‌ شامل‌ موارد زير مي‌شوند:

شبكه‌هاي‌ پست‌ و تلگراف‌ و تلفن‌PPTS

شبكه‌هاي‌ ارزش‌افزوده‌ و خدمات‌ داده‌اي‌VALUE ADDED N=VADS) )

خطوط‌ ارتباطي‌ يكپارچه‌ خدمات‌ ديجيتال‌INTEGRATED SERVICE DIGITAL = ) ISDN NETWORK)

استاندارد ارتباطي‌ 400X.

شبكه‌ اينترنت‌

PPT به‌طور سنتي‌ به‌ شبكه‌هاي‌ پست‌ و تلگراف‌ و تلفن‌ گفته‌ مي‌شده‌ است‌ اما امروزه‌ به‌ ارائه‌دهندگان‌ ملي‌ خدمات‌ مخابراتي‌ اشاره‌ دارد. در سطح‌ جهاني‌ اتحاديه‌ بين‌المللي‌ مخابرات(5) به‌عنوان‌ عامل‌ هماهنگ‌كننده‌ عمل‌ كرده‌ و گسترش‌ و به‌كارگيري‌ پروتكلهاي(6) انتقال‌ اطلاعات‌ را هدايت‌ مي‌كند. يكي‌ از زيرمجموعه‌هاي‌ سازمان‌ ملل‌ به‌ نام‌ITU-T به‌عنوان‌ عامل‌ استانداردكننده‌ عمل‌ كرده‌ و مسئوليت‌ ارتباطات‌ نوع‌V (ارتباطات‌ عمومي‌ رايج‌ درشبكه‌ تلفن) ارتباطات‌ نوع‌ X (ارتباطات‌ براي‌انتقال‌داده‌ازطريق‌شبكه‌هاي‌خاص)وارتباطات‌ نوع‌I (ارتباطات‌ انجام‌ شده‌ به‌وسيله‌ (ISDN را داراست.

‌شبكه‌هاي‌ ارزش‌افزوده‌ و خدمات‌ داده‌اي: اين‌ شبكه‌ها به‌طور گسترده‌ براي‌ ارتباطات‌ عمومي‌ ازطريق‌EDI مورداستفاده‌ هستند. اين‌ شبكه‌ به‌وسيله‌ عامل‌ ثالث‌ اداره‌كننده، راه‌اندازي‌ مي‌شوند. خدمات‌ ذخيره‌ و بازيابي‌ اطلاعات‌ را ارائه‌ مي‌كنند. مزاياي‌ عمومي‌ اين‌ شبكه‌ها شامل‌ ارائه‌ خدمات‌ ساير سرويسهاي‌ اطلاعاتي‌ مثل‌ 7)BBS)، پست‌ الكترونيك، ايمني‌ بالا، خدمات‌ آموزشي‌ و مشاوره‌اي، امكان‌ رديابي‌ و دريافت‌ پيام‌ و پشتيباني‌ بيشتر پروتكلهاي‌ انتقال‌ اطلاعات‌ مي‌شود. شركتهاي‌ بزرگ‌ اين‌ انتخاب‌ را دارند كه‌ شبكه‌هاي‌ خاص‌ خودشان‌ را براي‌ انتقال‌ داده‌ها نصب‌ و راه‌اندازي‌ كنند. اين‌ شبكه‌ها توسط‌ شركتها و براي‌ استفاده‌ از سيستم‌ داخلي‌ خود آنها اداره‌ مي‌شوند اما مي‌توانند به‌وسيله‌ خطوط‌ اجاره‌اي‌(LEASED LINE) و يا حتي‌ از طريق‌ شبكه‌هاي‌ عمومي‌ به‌ ديگر سايتها متصل‌ شوند.

‌خطوطISDN :شبكه‌ يكپارچه‌ خدمات‌ ديجيتال‌ نوعي‌ از شبكه‌هاي‌ عمومي‌ است‌ كه‌ براي‌ اداره‌كردن‌ انتقال‌ صدا و داده‌ ازطريق‌ يك‌ ارتباط‌ منحصربه‌ فرد طراحي‌ گرديده‌ است. اين‌ شبكه‌ ارتباط‌ نقطه-به-نقطه‌(END-TO-END) ازطريق‌ خط‌ ديجيتال‌ را فراهم‌ مي‌كند. و از يك‌ مجموعه‌ مجزا از استانداردهاي‌ واسطه‌ براي‌ سازگاري‌ با خدمات‌ گوناگون‌ موجود براي‌ انتقال‌ استفاده‌ مي‌نمايد. واژه‌ISDN هم‌ شبكه‌ها و هم‌ استانداردهاي‌ مورداستفاده‌ براي‌ انتقال‌ را پوشش‌ مي‌دهد. بر اين‌ اساس،ISDN امكان‌ انتقال‌ همزمان‌ صدا، تصوير،EDI و فكس‌ را فراهم‌ مي‌كند. دو نوع‌ ارتباط‌ در شبكه‌هاي‌ ISDN وجود دارد. نوع‌ اوليه‌ انتقال‌ داده‌ با سرعت‌ 64 كيلوبايت‌ برثانيه‌ در يك‌ كانال‌ ديجيتال‌ را پشتيباني‌ مي‌كند. نوع‌ دوم‌ ارتباط، 24 كانال‌ 64 كيلوبايتي‌ را بر روي‌ يك‌ خط‌ اداره‌ مي‌كند.

‌استاندارد X.400: اين‌ استاندارد يك‌ استاندارد بين‌المللي‌ است‌ كه‌ به‌عنوان‌ يك‌ سيستم‌ اداره‌ پيام‌(MESSAGE HNADING SYSTEM=MHSS) گسترش‌ يافت‌ اولين‌ نسخه‌ 400X. در سال‌ 84 براي‌ خدمت‌ پست‌ الكترونيك‌ برپايه‌ ارسال‌ متن‌ ميان‌ اشخاص‌ تعريف‌ شد. براي‌ هر كاربر يك‌ صندوق‌ پستي‌ الكترونيكي‌ تعريف‌ شده‌ و هر كاربر عامل‌ 400X. خاص‌ خودش‌ را دارا بود. پيامها ميان‌ كاربران‌ و ازطريق‌ عامل‌ انتقال‌ پيام(8) منتقل‌ مي‌شد. نسخه‌ كاملتر 400X. در سال‌ 1988 ارائه‌ شد كه‌ 435X. نام‌ دارد و با نام‌PEDI شناخته‌ مي‌شود. اين‌ استاندارد جديد ويژگيهاي‌ پوشش‌دهنده‌ هويت‌ افراد، يكپارچگي‌ داده‌ها را دربردارد. اين‌ استاندارد علاوه‌ بر پست‌ الكترونيك‌ مي‌تواند براي‌ انتقال‌ ساير انواع‌ داده‌هاي‌ ساخته‌ شده‌ مورداستفاده‌ قرار گيرد.

‌اينترنت: اينترنت‌ بدون‌ حرف‌I بزرگ‌ (يعني‌internet) به‌ هر شبكه‌ رايانه‌اي‌ گفته‌ مي‌شود كه‌ به‌ صورت‌ متقابل‌(INTERACTIVE) به‌وسيله‌ مسيريابهاROUTERS) ) ابزارهاي‌ شبكه‌ و يا رايانه‌هاي‌ ميزبان‌(HOST COMPUTERS) به‌ هم‌ متصل‌ شده‌اند و بسته‌هاي‌ اطلاعات‌ را منتقل‌ مي‌كنند.

‌اينترنت‌باحرف‌I بزرگ‌ (يعني‌(Internet بزرگترين‌ نمونه‌ يك‌INTERNET است. اين‌ شبكه‌ پروتكلهاي‌ متعددي‌ را مثل‌ پروتكل‌ انتقال‌ پرونده، پروتكلهاي‌ متعدد پست‌ الكترونيك‌ و... را پشتيباني‌ مي‌كند.[9]

‌پروتكل‌ اصلي‌ انتقال‌ اطلاعات‌ بر روي‌ شبكه‌INTERNET پروتكل‌9)TCP/IP ) است.

پيدايش‌ و پيشرفت‌ اينترنت‌

‌اينترنت‌ در اواخر دهه‌ 1960 در وزارت‌ دفاع‌ آمريكا شكل‌ گرفت. در آن‌ زمان‌ وزارت‌ دفاع‌ ايالات‌ متحده‌ آژانس‌ پروژه‌هاي‌ پژوهشي‌ پيشرفته‌ را شكل‌ داد كه‌ نهادي‌ بود براي‌ گسترش‌ فناوريهاي‌ اطلاعاتي‌ اين‌ شبكه‌ARPANET نام‌ گرفت. آرپانت‌ اوليه‌ دربردارنده‌ مراكز پژوهشي‌ و نهادهاي‌ نظامي‌ بود كه‌ رايانه‌هاي‌ آنها به‌وسيله‌ خطوط‌ تلفن‌ به‌هم‌ متصل‌ بودند. هدف‌ اصلي‌ از راه‌اندازي‌ يك‌ چنين‌ مركزي، ايجاد يك‌ سيستم‌ غيرمتمركز براي‌ ارتباطات‌ پژوهشي‌ بود به‌طوري‌ كه‌ حتي‌ در شرايط‌ اضطراري‌ درصورتي‌ كه‌ هر بخش‌ از شبكه‌ به‌ هر دليلي‌ از كار مي‌افتاد ساير اجزاء شبكه‌ به‌ فعاليت‌ خود ادامه‌ مي‌دادند.

‌در سال‌ 1971 آرپانت‌ با تعداد اندكي‌ رايانه‌ فعاليت‌ خود را شروع‌ كرد. در سال‌ 1984 تعداد رايانه‌ها به‌ بيش‌ از 100 عدد رسيد.

پژوهشگراني‌ كه‌ با آرپانت‌ كار مي‌كردند به‌ شبكه‌هاي‌ رايانه‌اي، سرعت‌ بالاتر براي‌ تحقيقات‌ روي‌ آوردند. در سال‌ 1986 موسسه‌ ملي‌ علوم‌ آمريكا شبكه‌NSFNET را براي‌ ارائه‌ ارتباطات‌ شبكه‌اي‌ به‌ مراكز تحقيقاتي‌ بيشتر و گسترش‌ شبكه‌ بين‌المللي‌ تاسيس‌ كرد. در سال‌ 1987 شبكه‌ بين‌المللي‌ اينترنت‌ مشتمل‌ بر بيش‌ از 10000 دستگاه‌ رايانه‌ گرديد. تعداد رايانه‌ها تا سال‌ 1989 به‌ 100000 رسيد. در سال‌ 1990 آرپانت‌ به‌ فعاليت‌ خود خاتمه‌ داد اما اينترنت‌ رشد كرد و در سال‌ 1992 به‌ يك‌ ميليون‌ و در سال‌ 1993 به‌ دو ميليون‌ رايانه‌ مجهز گرديد.[10]

‌آمارهاي‌ موجود نشان‌ مي‌دهند كه‌ هم‌اكنون‌ چيزي‌ بيش‌ از 25 ميليون‌ رايانه‌ مستقيماً‌ به‌ اينترنت‌ متصل‌ هستند و تعداد كاربران‌ آن‌ به‌ حدود 500 ميليون‌ نفر رسيده‌است.(10)

‌هدايت‌ و پيشبرد اينترنت‌ و گسترش‌ آن‌ به‌وسيله‌ هيئت‌ فعاليتهاي‌ اينترنت‌ انجام‌ مي‌شود. هيئت‌ معماري‌ اينترنت‌ در سال‌ 83 براي‌ هدايت‌ تحول‌ حتي‌ پروتكل‌TCP/IP و ارائه‌ توصيه‌هاي‌ پژوهشي‌ به‌ جامعه‌ اينترنت‌ ايجاد شد... اين‌ سازمان‌ هم‌اكنون‌ دو گروه‌ اصلي‌ و چند زيرمجموعه‌ فرعي‌ دارد. گروه‌ كاري‌ مهندسي‌ اينترنت‌ و گروه‌ كاري‌ پژوهشي‌ اينترنت‌ دو گروه‌ اصلي‌ هستند. بخش‌ نخست‌ مسئوليت‌ تحول‌ و پيشبرد پروتكل‌ TCP/IP و استانداردسازي‌ آن‌ با توافق‌ هيئت‌ معماري‌ و يكپارچه‌سازي‌ ساير پروتكلها درقالب‌ عمليات‌ اينترنتي‌ را به‌عهده‌ دارد. گروه‌ كاري‌ پژوهشي‌ اينترنت‌ به‌ سازماندهي‌ و اكتشاف‌ مفاهيم‌ پيشرفته‌ در شبكه‌ تحت‌ هدايت‌ هيئت‌ معماري‌ و با پشتيباني‌ سازمانهاي‌ دولتي‌ گوناگون‌ ادامه‌ مي‌دهد. يك‌ اداره‌ منشي‌گري‌ نيز براي‌ مديريت‌ عملكرد روزانه‌ هيئت‌ معماري‌ و گروه‌ كاري‌ مهندسي‌ اينترنت‌ ايجاد شده‌ است. گروه‌ كاري‌ مهندسي‌ در سال‌ سه‌ بار رسماً‌ با 50 گروه‌ كاري‌ خود ديدار مي‌كند. ثبت‌ آدرسهاي‌ اينترنت‌ به‌وسيله‌ سازمان‌ اختصاص‌ شماره‌هاي‌ اينترنت‌ انجام‌ مي‌شود كه‌ بخشي‌ از مسئوليتهاي‌ خود را درمورد ثبت‌ آدرسهاي‌ اينترنتي‌ تفويض‌ كرده‌ است‌ و به‌عنوان‌ عامل‌ مركزي‌ براي‌ اطلاعات‌ مربوط‌ به‌ اينترنت‌ فعاليت‌ مي‌كند و خدمات‌ مربوط‌ به‌ مركز اختصاص‌ شبكه‌ و سيستم‌ آدرسهاي‌ منحصربه‌ فرد را ارائه‌ مي‌كند. در برخي‌ موارد نيز شعبه‌هايي‌ براي‌ ثبت‌ آدرسها در كشورهاي‌ گوناگون‌ دارد. همچنين‌ اداره‌ ثبت‌ اينترنت‌ خدمات‌ مربوط‌ به‌ مركز نگهداري‌ سيستم‌ نام‌ آدرسها در فهرست‌ پايگاههاي‌ اطلاعاتي‌ را ارائه‌ مي‌كند كه‌ اين‌ نامها به‌ شعبات‌ توزيع‌ شده‌ سرويس‌دهنده‌هاي‌DNS بر روي‌ اينترنت‌ اشاره‌ دارند.

چگونگي‌ عرضه‌ اطلاعات‌

‌در بحث‌ عرضه‌ اطلاعات‌ و دسترسي‌ به‌ آنها بر روي‌ اينترنت‌ بايد به‌ چند نكته‌ اشاره‌ شود. اولين‌ نكته‌ نحوه‌ اتصال‌ به‌ اينترنت‌ است‌ نكته‌ دوم‌ شيوه‌ مشخص‌ شدن‌ اطلاعات‌ بر روي‌ اين‌ شبكه‌ يا شيوه‌ آدرس‌دهي‌ اينترنت‌ به‌شمار مي‌رود. نكته‌ ديگر استانداردهاي‌ انتقال‌ اطلاعات‌ يا پروتكلها بر روي‌ اينترنت‌ است. نهايتاً‌ درمورد صفحات‌ وب‌ و چگونگي‌ استفاده‌ از آنها و دريافت‌ اطلاعات‌ محتوي‌ آنها بحث‌ خواهدشد.

سطوح‌ تماس‌ با اينترنت‌

‌به‌طوركلي‌ به‌ سه‌ شيوه‌ مي‌توان‌ به‌ اينترنت‌ متصل‌ شد:

سطح‌ اول: در اين‌ شيوه‌ كاربر به‌وسيله‌ يك‌ شبكه‌ فرعي‌ كه‌ ارتباطي‌ به‌ شبكه‌ جهاني‌ ندارد به‌ اينترنت‌ متصل‌ مي‌شود. اين‌ شبكه‌ ازطريق‌ يك‌ دروازه‌ اجازه‌ تماس‌ با شبكه‌ جهاني‌ را فراهم‌ مي‌كند... در اين‌ سطح‌ از ارتباط‌ امكانات‌ كاربر به‌ امكاناتي‌ كه‌ شبكه‌ فرعي‌ دراختيارش‌ مي‌گذارد محدود مي‌شود.

سطح‌ دوم: كاربر به‌وسيله‌ يك‌ مودم‌ و يك‌ خط‌ تلفن‌ و رايانه‌ شخصي‌ خود به‌ شبكه‌ اينترنت‌ متصل‌ مي‌شود... در اين‌ حالت‌ رايانه‌ كاربر به‌وسيله‌ يك‌ نرم‌افزار مناسب، مودم‌ و خط‌ تلفن‌ به‌ يك‌ ارائه‌دهنده‌ خدمات‌ اينترنتي‌ متصل‌ شده‌ و رايانه‌ كاربر مثل‌ يك‌ رايانه‌ كه‌ مستقيماً‌ به‌ يك‌ رايانه‌ بزرگ‌ متصل‌ است‌ عمل‌ مي‌كند. دراين‌ حالت‌ كاربر دستورات‌ را بر روي‌ رايانه‌ خود تايپ‌ مي‌كند اما اين‌ فرامين‌ بر روي‌ رايانه‌ ميزبان‌ سرويس‌دهنده‌ اجرا مي‌شوند.

سطح‌ سوم: در اين‌ سطح‌ كاربر ارتباط‌ مستقيم‌ با اينترنت‌ دارد. اين‌ سطح‌ عالي‌ترين‌ و گران‌قيمت‌ترين‌ سطح‌ ارتباط‌ است. در اين‌ سطح‌ فرد به‌ صورت‌ مستقيم‌ و ازطريق‌ خطوط‌ پرسرعت‌ (يا ماهواره) و ظرفيت‌ ارتباطي‌ اختصاصي‌ به‌ صورت‌ 24ساعته‌ با اينترنت‌ در تماس‌ است. اين‌ سطح‌ ارتباط‌ عالي‌ درصورتي‌ مفيد است‌ كه‌ براي‌ يك‌ رايانه‌ اصلي‌ يا يك‌ سايت‌ رايانه‌اي‌ با صدها كاربر به‌ كار رود. اخيراً‌ روشهايي‌ براي‌ استفاده‌ از ارتباطات‌ در سطح‌ سوم‌ در ساعات‌ موردنياز (و نه‌ 24ساعته) ابداع‌ شده‌ است‌ كه‌ هزينه‌ كمتري‌ دربردارد.[11]

آدرسهاي‌ اينترنت‌

‌به‌ هر رايانه‌اي‌ كه‌ مستقيماً‌ به‌ اينترنت‌ متصل‌ است‌ يك‌ شماره‌ منحصر به‌فرد اختصاص‌ داده‌ مي‌شود. همچنين‌ حتي‌ رايانه‌هاي‌ شخصي‌ كه‌ به‌ صورت‌ موقت‌ به‌ اينترنت‌ متصل‌ مي‌شوند نيز يك‌ آدرس‌ پروتكلي‌ اينترنت‌ موقت‌ اختصاص‌ داده‌ مي‌شود. معمولاً‌ آدرسهاي‌ اينترنتي‌ شامل‌ چهار عدد هستند كه‌ به‌وسيله‌ سه‌ نقطه‌ از هم‌ جدا مي‌شوند مثل‌ 23.128.215.125 اين‌ اعداد نمايانگر محل‌ و نوع‌ كاربري‌ رايانه‌ هستند. در اين‌ مجموعه‌ آخرين‌ عدد (23) شماره‌ منحصربه‌ فرد رايانه‌ است‌ و شماره‌ ماقبل‌ يعني‌ 128 نماينده‌ سازمان‌ است. شبكه‌ رايانه‌اي‌ با عدد 215 و عدد 125 نشان‌دهنده‌ كشوري‌ است‌ كه‌ رايانه‌ در آنجا واقع‌ است. از آنجا كه‌ به‌ خاطر سپردن‌ اعداد كار ساده‌اي‌ نيست، به‌ جاي‌ اين‌ اعداد از اسامي‌ استفاده‌ مي‌شود. بر روي‌ شبكه‌ اينترنت‌ در سايتهاي‌ گوناگون‌ يك‌ پايگاه‌ داده‌اي‌ نگهداري‌ مي‌شود كه‌ كار ترجمه‌ كردن‌ و معادل‌يابي‌ اسامي‌ را براساس‌ اين‌ شماره‌ها انجام‌ مي‌دهد.

‌از آنجا كه‌ هر رايانه‌اي‌ كه‌ به‌ شبكه‌ اينترنت‌ متصل‌ است‌ داراي‌ يك‌ آدرس‌ اختصاصي‌ است‌ لذا مي‌توان‌ هر پيامي‌ را به‌ هر رايانه‌ در هر نقطه‌اي‌ از جهان‌ ارسال‌ كرد يا با آن‌ ارتباط‌ برقرار كرد. مشروط‌ بر آنكه‌ رايانه‌ به‌ شبكه‌ اينترنت‌ متصل‌ باشد.[12]

اطلاعات‌ در صفحات‌ وب‌

‌روشهاي‌ متعددي‌ براي‌ ارائه‌ اطلاعات‌ بر روي‌ شبكه‌هاي‌ رايانه‌اي‌ و به‌ويژه‌ اينترنت‌ وجود دارد اما معمولاً‌ در روي‌ اينترنت‌ اطلاعات‌ درقالب‌ صفحات‌ وب‌ دردسترس‌ ملاقات‌كنندگان‌ قرار مي‌گيرند. پروتكل‌ مبنا براي‌ انتقال‌ صفحات‌ وب‌ بر روي‌ اينترنت‌ پروتكل‌(11)HTTP است. همچنين‌ بر روي‌ اينترنت‌ خدمات‌ بسيار متنوعي‌ قابل‌ دسترسي‌ هستند. از مهمترين‌ اين‌ خدمات‌ خدمات‌ انتقال‌ پرونده‌ها، پست‌ الكترونيك‌ و مهمترين‌ آنها سرويس‌ تور گسترده‌ جهاني‌ ياWWW است. غالباً‌ صفحات‌ وب‌ بر روي‌ اينترنت‌ با پشتيباني‌ اين‌ سرويس‌ دردسترس‌ هستند.

‌پروتكل‌HTTP يا پروتكل‌ انتقال‌ ابرمتن‌ اجازه‌ مي‌دهد تا متون‌ محتوي‌ داده‌ها كه‌ با زبان‌(HYPERTEXT MARKUP LANGUAGE) HTML نوشته‌ شده‌اند به‌وسيله‌ سرويس‌ WWW به‌ كاربران‌ مختلف‌ منتقل‌ شوند. البته‌ زبانهاي‌ ديگري‌ مثل‌ACTIVE PAGE ASP ) SERVER) نيز براي‌ طراحي‌ صفحات‌ وب‌ مورداستفاده‌ هستند.

‌تعريف‌ صفحات‌ وب: يك‌ سند بر روي‌ سرويس‌.WWW يك‌ صفحه‌ وب‌ شامل‌ يك‌ پرونده‌HTML همراه‌ با پرونده‌هاي‌ گرافيكي‌ و برنامه‌هاي‌ اجرايي‌ داخل‌ آن‌ در يك‌ زيرشاخه‌ بر روي‌ يك‌ ماشين‌ مشخص‌ است.

غالباً‌ يك‌ صفحه‌ اينترنت‌ ارتباطي‌ با ساير صفحه‌ها دارد.[13]

‌در يك‌ صفحه‌ وب‌ غالباً‌ مي‌توان‌ متون، تصاوير نقاشي‌ متحرك، جداول‌ و نمودارها، فيلمهاي‌ تبليغاتي، پيامهاي‌ صوتي‌ و اتصال‌ به‌ ساير صفحات‌ وب‌ يا وب‌ سايتهاي‌ ديگر را مشاهده‌ كرد.

‌به‌ لطف‌ فناوري‌ ابرمتن‌(HYPERTEXT) مي‌توان‌ از يك‌ صفحه‌ وب‌ كه‌ بر روي‌ يك‌ رايانه‌ در نقطه‌ مشخص‌ قرار دارد به‌ اطلاعات‌ صفحات‌ ديگر در مكانهايي‌ بسيار دورتر از عمل‌ واقع‌ شدن‌ رايانه‌ ميزبان‌ دسترسي‌ داشت. اين‌ فناوري‌ باعث‌ گرديده‌ است‌ تا دسترسي‌ به‌ اطلاعات‌ براي‌ همه‌ كاربران‌ صرف‌نظر از موقعيت‌ جغرافيايي‌ و آگاهي‌ آنها درمورد موقعيت‌ قرارگرفتن‌ اطلاعات‌ موردنياز، امكان‌پذير گردد.

‌صفحات‌ وب‌ بر روي‌ اينترنت‌ همان‌طور كه‌ پيشتر نيز گفته‌ شد، به‌وسيله‌ يك‌ آدرس‌ منحصربه‌ فرد مشخص‌ مي‌شوند. غالباً‌ آدرس‌ موردنظر به‌ شكل‌ زير:

پسوند. نام‌ سايت/WWW./HTTP:

مشخص‌ مي‌گردد.http نشان‌دهنده‌ استاندارد مبادله‌ صفحات‌ وب،www نمايانگر سرويس‌ مورداستفاده، نام‌ سايت‌ نشان‌دهنده‌ صاحب‌ يا موسس‌ سايت‌ و پسوند نشان‌دهنده‌ نوع‌ كاربري‌ سايت‌ است.

اينترنت‌ها و اكسترانت‌ها

‌همراه‌ با گسترش‌ اينترنت، نياز به‌ كاربردهاي‌ مشابه‌ آن‌ براي‌ استفاده‌ در داخل‌ سازمانها و گروههاي‌ متوسط‌ و بزرگ‌ پديد آمد. ايده‌ استفاده‌ از امكاناتي‌ كه‌ تكيه‌ بر اينترنت‌ داخلي‌ در سازمانها و گروهها دارند تاحدي‌ به‌ ايده‌ شبكه‌هاي‌ بسته‌ نزديك‌ است. راه‌حل‌ اين‌ نياز يك‌ميني‌ اينترنت است‌ كه‌ همه‌ به‌جز افراد درون‌ آن‌ يا افراد مرتبط‌ با آن‌ سازمان‌ يا گروه‌ بسته‌ است. اينترانت‌ يك‌ اينترنت‌ است‌ كه‌ تنها براي‌ گروه‌ محدودي‌ از افراد در يك‌ منطقه‌ جغرافيايي‌ محدود قابل‌ دسترسي‌ است.

تعريف‌ اينترنت: شبكه‌اي‌ كه‌ براي‌ پردازش‌ اطلاعات‌ در يك‌ شركت‌ يا سازمان‌ طراحي‌ شده‌ است. كاربردهاي‌ آن‌ شامل‌ توزيع‌ اسناد، توزيع‌ نرم‌افزار، دسترسي‌ به‌ پايگاههاي‌ داده‌اي‌ و آموزش‌ مي‌شود.

‌علت‌ نام‌گذاري‌ اينترنت‌ اين‌ است‌ كه‌ معمولاً‌ اينترانت‌ها برنامه‌هايي‌ را به‌ كار مي‌گيرند كه‌ مربوط‌ به‌ اينترنت‌ هستند مثل‌ صفحات‌ وب، مرورگرهاي‌ وب، سايتهاي‌FTP ، پست‌ الكترونيك، گروههاي‌ خبري‌ و فهرستهاي‌ پستي. اين‌ خدمات‌ تنها براي‌ آنان‌ كه‌ درون‌ سيستم‌ هستند قابل‌ دسترسي‌ است

تعريف‌ اكسترانت: يك‌ اكسترانت‌ را مي‌توان‌ چيزي‌ بين‌ اينترنت‌ و اينترانت‌ به‌حساب‌ آورد. اكسترانت‌ يك‌ اينترنت‌ است‌ كه‌ دسترسي‌ محدودي‌ براي‌ غير دارد وبراي‌ اين‌ گروه‌ جمع‌آوري‌ و ارائه‌ اطلاعات‌ بر روي‌ اينترانت‌ سازمان‌ را امكان‌پذير مي‌سازد.

‌با تائيد اجازه‌ دسترسي‌ به‌وسيله‌ كلمه‌ عبور براي‌ افراد يا گروههاي‌ ازپيش‌ تعيين‌ شده، امكان‌ تغيير درجه‌ دسترسي‌ به‌ اكسترانت‌ امكان‌پذير مي‌شود و امكان‌ كنترل‌ دسترسي‌ به‌ مطالب‌ حساس‌ مثل‌ قيمتهاي‌ منطقه‌اي، شرايط‌ انجام‌ امور تجاري، انواع‌ محصولات‌ موجود و غيره‌ فراهم‌ مي‌آيد

‌پنج‌ مورد بالا فناوريهاي‌ ارتباطي‌ پشتيباني‌كننده‌ تجارت‌ الكترونيك‌ به‌شمار مي‌روند. نكته‌ مهمي‌ كه‌ بايد موردتوجه‌ قرارگيرد اين‌ است‌ كه: ابزارهاي‌ ارتباطي‌ و چه‌ ابزارهاي‌ عملياتي‌ تجارت‌ الكترونيك‌ تنها محدود به‌ موارد معرفي‌ شده‌ در اين‌ نوشته‌ نمي‌شوند. امروزه‌ با پيشرفت‌ تكنولوژي‌ اطلاعات‌ هر روز ابزارهاي‌ جديدي‌ براي‌ تسهيل‌ امور تجاري‌ و بازرگاني‌ پديد مي‌آيند.

ابزارهاي‌ اجرايي‌ و عملياتي‌

EDI,EDI تركيبي،EDI متقابل‌ پست‌ الكترونيك‌ ابزارهاي‌ اينترنتي‌ نمابر پيشرفته‌ ابزارهاي‌ صوتي‌ پشتيباني‌ پيوسته‌ درخواست‌ (21)CALS انتقال‌ پرونده‌ها طراحي‌ و توليد به‌ كمك‌ رايانه‌ ابزارهاي‌ چندرسانه‌اي‌ تابلوهاي‌ اعلان‌ الكترونيكي‌ كنفرانسهاي‌ راه‌دور تعيين‌ هويت‌ به‌ صورت‌ خودكار.

مبادله‌ الكترونيك‌ داده‌ها

EDI يا مبادله‌ الكترونيكي‌ داده‌ها يكي‌ از قديمي‌ترين‌ و بنيادي‌ترين‌ ابزارهاي‌ يكپارچه‌سازي‌ فعاليتهاي‌ تجاري‌ است. جالب‌ اينكه‌ به‌ علت‌ ماهيت‌ سازگار و استانداردسازيهاي‌ صورت‌ گرفته، اين‌ ابزار هنوز هم‌ يكي‌ از مفيدترين‌ و پيشروترين‌ كاربردهاي‌ تجارت‌ الكترونيكي‌ امروزي‌ است.

تعريف‌:EDI مبادله‌ الكترونيك‌ داده‌ها ياEDI ، تبادل‌ داده‌هاي‌ تجاري‌ در يك‌ الگوي‌ استاندارد شده‌ ميان‌ رايانه‌هاست. در تبادل‌ الكترونيكي‌ داده‌ها، اطلاعات‌ بر اساس‌ يك‌ الگوي‌ مشخص‌ كه‌ به‌وسيله‌ طرفين‌ مبادله‌كننده‌ مشخص‌ شده‌ است‌ سازماني‌ مي‌شوند به‌طوري‌ كه‌ اجازه‌ مي‌دهند رايانه‌ها بدون‌ دخالت‌ مبادله‌ را صورت‌ دهند و نيازمند هيچ‌گونه‌ دخالت‌ عامل‌ انساني‌ يا ورود مجدد اطلاعات‌ در دو سر مسير نيستند. اطلاعاتي‌ كه‌ در يك‌ مجموعه‌ مبادله‌ الكترونيك‌ وجود دارند در بيشتر موارد مثل‌ اسناد چاپي‌ متعارف‌ هستند

‌دو دليل‌ عمده‌ براي‌ به‌كارگيري‌EDI وجود دارد:

كاهش‌ مبادلات‌ كاغذي;

كاهش‌ ورود مجدد اطلاعات.

‌استانداردهاي‌ مبادله‌ داده‌ها در اسناد الكترونيكي‌EDI بسيار زياد هستند. حتي‌ صنايع‌ گوناگون‌ در كشورهاي‌ مختلف‌ نيز استانداردهاي‌ خاص‌ خود را دارا هستند. استاندارد اصلي‌EDI استاندارد 12X است‌ كه‌ به‌وسيله‌ كميته‌ استانداردهاي‌ آمريكا تعيين‌ شده‌ است. براي‌ ملاحظه‌ فهرست‌ كامل‌ استانداردها و نحوه‌ پيشرفت‌ آنها سايت‌ زير را مشاهده‌ كنيد:

Http://WWW.ARMYEC.SRA.COM/ DOC/KNOWBASE/DOCS/22

‌مهمترين‌ پيشرفت‌EDI در سطح‌ بين‌المللي‌ ايجاد يك‌ ابزار استاندارد شده‌ جهاني‌ به‌ نام‌ اديفاكت(13) توسط‌ سازمان‌ ملل‌ متحد است. اديفاكت‌ به‌ معني‌ مبادله‌ الكترونيك‌ داده‌ها براي‌ انجام‌ امور اجرايي، تجارت‌ و حمل‌ونقل‌ است. استانداردهاي‌ اديفاكت‌ به‌وسيله‌ هيئتهاي‌ منطقه‌اي‌ و عوامل‌ گزارش‌دهنده‌ آنها تحت‌ نظر سازمان‌ ملل‌ ايجاد مي‌شوند. زبان‌ استاندارد و اديفاكت‌ زبان‌ اسپرانتو تعيين‌ شده‌ است. براي‌ كسب‌ اطلاعات‌ كامل‌ درموردEDI و اديفاكت‌ آدرس‌ زير را مشاهده‌ كنيد. درضمن‌ مي‌توانيد نرم‌افزار آموزشي‌ اديفاكت‌ را نيز از اين‌ آدرس‌ دريافت‌ كنيدHttp://www.unece.org

EDI تركيبي: هدف‌ از به‌كارگيري‌EDI حذف‌ تمامي‌ مبادلات‌ كاغذي‌ مرتبط‌ با فرايندهاي‌ تجاري‌ است. گاهي‌ اوقات‌ برخي‌ از عوامل‌ فعال‌ در بخش‌ تجارت‌ كاربرEDI نيستند. EDI تركيبي‌ به‌منظور برقراري‌ ارتباط‌ كاربران‌EDI با عوامل‌ فاقد آن‌ در سطح‌ بين‌المللي‌ استفاده‌ مي‌شود و توانايي‌ دارد تا اسناد كاغذي‌ آنها را در قالب‌ اسناد الكترونيكي‌ منتقل‌ سازد. اين‌ شيوه‌ مبادله‌ الكترونيكي‌ اجازه‌ مي‌دهد تا تمامي‌ مبادلات‌ تجاري‌ طوري‌ انجام‌ شوند كه‌ گويي‌ همه‌ طرفين‌ ازEDI بهره‌ مي‌برند. با استفاده‌ ازEDI تركيبي، پيامهايي‌ كه‌ براي‌ عوامل‌ ناتوان‌ از استفاده‌EDI فرستاده‌ مي‌شوند به‌ صورت‌ فكس‌ بر روي‌ كاغذ يا به‌ صورت‌ نامه‌هاي‌ پستي‌ ارسال‌ مي‌شوند. همچنين‌ در برخي‌ موارد راه‌حلهاي‌ نرم‌افزاري‌ ارائه‌ شده‌اند كه‌ پيامهاي‌ غيرEDI عوامل‌ فعال‌ بخش‌ تجارت‌ را به‌ پيامهاي‌EDI ترجمه‌ كرده‌ و انتقال‌ مي‌دهند

EDI متقابل: در بيشتر موارد پيامهاي‌EDI به‌صورت‌ دسته‌بندي‌ شده‌ و مشخص‌ پردازش‌ مي‌شوند. اما شرايطي‌ وجود دارد كه‌ ديدگاهي‌ متقابل‌ براي‌ تجارت‌ الكترونيك‌ لازم‌ است. نمونه‌ اين‌ شرايط‌ مي‌تواند رزرو كردن‌ خدمات‌ مسافرتي‌ و تفريحي‌ براي‌ تعطيلات‌ باشد. در چنين‌ مواردي‌ عوامل‌ متعددي‌ مثل‌ رزرو پرواز، رزرو هتل‌ و اجاره‌ كردن‌ خودرو در مقصد و غيره‌ بايد موردتاييد قرار گيرند. عموماً‌ هريك‌ از اين‌ عوامل‌ مي‌بايست‌ به‌وسيله‌ سيستم‌هاي‌ جداگانه‌اي‌ ترتيب‌ داده‌ شوند و ممكن‌ است‌ برخي‌ موارد را نتوان‌ به‌ شكل‌ متناسب‌ مرتب‌ كرد. در اين‌ موارد اگر بتوان‌ سيستم‌ها را به‌ يكديگر متصل‌ كرد مي‌توان‌ عمليات‌ رزرو كلي‌ و يكپارچه‌ را باتوجه‌ به‌ دسترسي‌ كليه‌ عوامل‌ انجام‌ داد. وظيفه‌EDI متقابل‌ يكپارچه‌سازي‌ فرايندهاي‌ گوناگون‌ در يك‌ سيستم‌ چندمنظوره‌EDI است.

مبادله‌ الكترونيكي‌ داده‌هاي‌ مالي: يكي‌ از تكنولوژي‌هاي‌ جديد در صنعت‌ مبادله‌ داده‌ها انتقال‌ الكترونيك‌ داده‌هاي‌ مالي‌(FEDI) است. مبادله‌ الكترونيك‌ داده‌هاي‌ مالي‌ دربردارنده‌ انتقال‌ رايانه‌ به‌ رايانه‌ دستورهاي‌ پرداخت‌ و جزئيات‌ جمع‌ اقلام‌ با استفاده‌ از استانداردهاي‌ بين‌المللي‌ پيام‌ است. نمونه‌ آن‌ مي‌تواند يك‌ پرداخت‌ تجاري‌ باشد.

انتقال‌ الكترونيكي‌ وجوه: فناوري‌ جديد ديگر در صنعت‌EDI ، انتقال‌ وجوه‌ به‌ صورت‌ الكترونيكي‌ است‌ كه‌ استفاده‌ از آن‌ براي‌ كاربران‌EDI مي‌تواند مبادلات‌ مالي‌ آنها را بسيار تسهيل‌ كند

‌به‌طوركلي‌ برايندهاي‌ حاصل‌ از استفاده‌EDI و ساير زيرمجموعه‌هاي‌ آن‌ را مي‌توان‌ در دو طبقه‌ كلي‌ جاي‌ داد:

نتايج‌ و مزاياي‌ كلي‌ راهبردي‌ شامل: كاهش‌ هزينه‌هاي‌ اداري‌ و اجرايي، مزيت‌ بازاريابي‌ نسبت‌ به‌ رقبايي‌ كه‌ كاربرEDI نيستند، افزايش‌ ارزش‌افزوده‌ ازطريق‌ افزايش‌ سرعت‌ و دقت‌ در پردازش‌ عمليات، بهبود كنترل‌ موجودي، يكپارچگي‌ استراتژيك‌ داده‌هاي‌EDI و پردازش‌ اطلاعات;

نتايج‌ و مزاياي‌ عملياتي‌ و فني‌ شامل: بهبود ارائه‌ خدمات‌ به‌ مشتريان، حذف‌ كاغذ، فكس‌ و پيامهاي‌ پستي‌ بدون‌ الگو، حذف‌ پردازشهاي‌ تكراري‌ داده‌ها، حذف‌ پايانه‌هاي‌ رايانه‌اي‌ وقت‌گير و مشكل‌ساز و برنامه‌هاي‌ محدودكننده، حذف‌ بايگانيهاي‌ دستي، حذف‌ نياز به‌ انطباق‌ اسناد و نسخه‌برداري‌ و پرونده‌سازي، حذف‌ نياز به‌ ورود كليد واژه‌ها براي‌ جستجوي‌ اسناد و حذف‌ استانداردهاي‌ مشكل‌سازي‌ حفظ‌ و نگهداري‌ اسناد و مدارك‌ اداري، كاهش‌ زمان‌ كلي‌ پردازش‌ معاملات، حذف‌ هزينه‌هاي‌ پستي‌ و هزينه‌ طراحي‌ و چاپ‌ فرمهاي‌ اداري، بهبود مديريت‌ نقدينگي‌ و نظارت‌ بر هزينه‌هاي‌ عملياتي.

۱۳۹۱ آبان ۱۳, شنبه

آشنایی با بازاریابی اینترنتی

آشنایی با بازاریابی اینترنتی

به طور کلی واژه بازاریابی اینترنتی به استفاده از اینترنت جهت انجام تبلیغات، فروش کالا و خدمات اطلاق می گردد. این بازاریابی نوعاً بر اصل “پرداخت به ازای هر کلیک” استوار است و شامل آگهی های تبلیغاتی موجود در سایت ها، ایمیل هایی که برای معرفی محصولات ارسال میشود، آگهی های متحرک و جذاب گرافیکی، تبلیغ در موتورهای جستجو تبلیغات در وبلاگهای مختلف و مقالات تبلیغاتی می باشد.

از مزایای بازاریابی اینترنتی می توان به در دسترس بودن اطلاعات وسیع و نامحدود اشاره نمود.

● تعریف

بازاریابی اینترنتی بخشی از تجارت الکترونیک است که مدیریت اطلاعات، روابط عمومی، خدمات مشتریان و بخش فروش را در بر دارد. به طور کلی تجارت الکترونیک و بازاریابی اینترنتی از زمانی که دسترسی به اینترنت به صورت گسترده برای عموم مردم فراهم شد، رواج یافته است.

در حال حاضر بیش از یک سوم مصرف کنندگان خانگی در آمریکا و بسیاری از نقاط اروپا که به شبکه اینترنت دسترسی دارند، خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام می دهند. این روش برای شرکت هایی که مایلند فعالیت های از راه دور خود را گسترش دهند و اصطلاحا آنرا به تجارت آنلاین تبدیل نمایند نیز ثمربخش است.

● تاریخچه

آغاز بازاریابی اینترنتی به اوایل دهه ۹۰ برمی گردد، در آن زمان وب سایت ها اطلاعات خود را به روشی بسیار ساده و تنها با استفاده از فایل های متنی ارائه می دادند، به تدریج گرافیک و در پی آن تبلیغات تصویری به سایت های مختلف افزوده شد. آخرین قدم در این زمینه تکامل تجارت آنلاین و به کارگیری اینترنت جهت سرعت بخشیدن به فروش کالا و خدمات است.

● مدل های تجاری و اشکال مختلف آن

بازاریابی اینترنتی به چندین مدل مختلف وجود دارد و مدل های اصلی آن عبارتند از : business-to-business که اصطلاحا B۲B نام گرفته و business-to-consumer که B۲C نامیده می شود. در مدل B۲B دو شرکت مختلف با یکدیگر به تجارت می پردازند، در حالیکه مدل B۲C مستقیما با مصرف کننده در ارتباط است.

بازاریابی اینترنتی با مدل B۲C آغاز شد و به تدریج مدل B۲B نیز که پیچیده تر از مدل اول بود پدیدار گشت. مدل سومی نیز وجود دارد که چندان رایج نیست و peer-to-peer یا اصطلاحا P۲P نامیده می شود، در این مدل افراد اجناس مختلف را بین خود به اشتراک و معاوضه می گذارند .

سایت Kazaa یک نمونه از P۲P است که بر مبنای به اشتراک گذاردن انواع فایل ها از جمله فایل های موسیقی، فیلم، متن و غیره توسط کاربران، راه اندازی شده است.

بازاریابی اینترنتی اشکال مختلفی دارد، یکی از آنها مشخص کردن محدوده قیمت است، مانند سایت priceline.com. در این حالت، مشتریان محدوده قیمت و بودجه ای را که می خواهند صرف کنند، مشخص می کنند و سپس از میان اجناس موجود در آن محدوده، کالایشان را انتخاب می کنند. شکل دیگر، جستجو به منظور یافتن ارزانترین قیمت است، مانند سایت Hotwire.com.

در این سایت کاربران به دنبال کمترین قیمت برای کالای مورد نظر خود هستند. آخرین روش “حراج آنلاین” است، مانند سایت Ebay.com، که خریداران بر روی اجناس موجود قیمت های پیشنهادی خود را میگذارند و در واقع نوعی مزایده آنلاین است.

● مزایا

از مزایای بازاریابی اینترنتی می توان به در دسترس بودن اطلاعات وسیع و نامحدود اشاره نمود، کاربران با اتصال به اینترنت و جستجوی کالای مورد نظرشان به راحتی قادرند در هر ساعتی از شبانه روز اطلاعات کاملی راجع به آن کالا دریافت نمایند و در صورت تمایل نسبت به خرید آن اقدام کنند.

به علاوه فروش آنلاین برای مالکین شرکت ها به علت عدم نیاز به نیروی کاری، مقرون به صرفه تر نیز می باشد. به طور کلی با استفاده از بازاریابی اینترنتی می توان بازار محدود و محلی را به بازاری گسترده و جهانی تبدیل نمود.

● محدودیت ها

محدودیت های بازاریابی اینترنتی هم برای مشتریان و هم برای فروشندگان مشکلاتی بوجود می آورد. پایین بودن سرعت اینترنت می تواند مسبب مشکلات بسیاری شود، اگر حجم اطلاعات و تعداد صفحات وب سایت شرکتی بیش از اندازه زیاد باشد، کاربران برای دریافت و دانلود اطلاعات مورد نظر خود به کوشش فراوان نیاز خواهند داشت.

بازاریابی اینترنتی به خریداران امکان لمس، بو کردن، چشیدن و به طور کلی دیدن کالا از نزدیک را قبل از خرید، نمی دهد. برخی از فروشندگان عرصه تجارت الکترونیک، برای هر چه کم رنگ تر جلوه دادن این قبیل مشکلات و جلب اطمینان مشتریان، سیاست های مختلفی را به کار می گیرند و تحت شرایطی امکان بازپس فرستادن کالا را در اختیار خریداران آنلاین قرار می دهند.

● اقدامات امنیتی

برای خریداران و فروشندگانی که از تجارت آنلاین استفاده می کنند، نگرانی های امنیتی مسئله بسیار مهمی است. بسیاری از مصرف کنندگان از آنجائیکه به امنیت اطلاعات شخصی خود در این سایت ها اطمینان ندارند، در مورد خرید اینترنتی دچار تردید می شوند. اخیرا برخی از شرکت هایی که خدمات فروش آنلاین ارائه می دهند، از دادن هرگونه اطلاعات در مورد خریداران به شدت اجتناب می ورزند.

حتی شرکت هایی وجود دارند که در وب سایت خود به امنیت اطلاعات شخصی خریداران اشاره نموده و آن را صد در صد تضمین می کنند.

در پاره ای موارد نیز این امکان در اختیار کاربر قرار داده می شود که پس از اینکه خریدش به پایان رسید، اطلاعات شخصی خود را از بانک اطلاعاتی شرکت مورد نظر حذف نماید.

به هرحال ، بسیاری از خریداران آنلاین از این امر که ممکن است اطلاعات شخصی شان در اختیار دیگر شرکت ها قرار بگیرد، کاملا بی اطلاعند. در چنین حالتی هیچ راهی جهت متوقف نمودن این انتقال اطلاعات وجود نخواهد داشت.

امروزه شرکت هایی که فروش آنلاین انجام می دهند، اقدام به استفاده از روش های گوناگون به منظور حفظ حریم اطلاعات شخصی مشتریان و برطرف نمودن نگرانی های آنها هستند. پنهان سازی اطلاعات (Encryption) یکی از روشهای اصلی است که در این زمینه به کار گرفته می شود. در این روش اطلاعات کاربران به کدهایی تبدیل می شود که دسترسی به اطلاعات آنها تنها با تایید شرکت مورد نظر امکان خواهد داشت. به عبارت دیگر با قوی تر شدن این سیستم، درجه امنیت اطلاعات نیز بالاتر می رود.

● تاثیرات بر صنایع مختلف

بازاریابی اینترنتی تاثیر فراوانی بر بازار صنایع مختلف از جمله موسیقی، بانکداری و خرید و فروش عتیقه داشته است، در صنعت موسیقی بسیاری از مصرف کنندگان و علاقمندان به جای خرید سی دی، از سایت های اینترنتی MP۳ های مورد نظر خود را خریداری و دانلود می نمایند. مدت های مدید، صحبت در مورد قانونی یا غیر قانونی بودن دانلود فایل های موسیقی، بحث روز دست اندر کاران این صنعت به شمار می رفت.

بازاریابی اینترنتی بر صنعت بانکداری نیز بی تاثیر نبوده و روز به روز بر تعداد بانک هایی که خدمات آنلاین انجام می دهند، افزوده می گردد. این سیستم به دلیل عدم نیاز به مراجعه به شعب بانک ها، از طرف مشتریان مورد استقبال بسیار قرار گرفته است.

آمار نشان داده در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیون نفر از ساکنان آمریکا عملیات بانکی خود را به صورت آنلاین انجام می دهند. البته پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن سرعت اتصال اینترنت در گسترش این سیستم های بانکی تاثیر چشمگیری داشته است. امروزه خدمات بانکی آنلاین یکی از پرسرعت ترین عملیاتی است که از طریق اینترنت انجام می شود. ۴۴ درصد از کل کاربران اینترنت، عملیات بانکی خود را به صورت آنلاین انجام می دهند.

با رواج حراج های اینترنتی، بازار خرده فروش های عتیقه نیز در معرض خطر قرار گرفت. اشیای عتیقه این روزها در Ebay.com به فروش می رسند و قیمت آنها نیز دستخوش تغییرات بسیاری می گردد. خریداران و فروشندگان قبل از اینکه اقدام به خرید اشیاء قیمتی نمایند، در سایت Ebay قیمت ها را چک می کنند و معمولا قیمت های موجود در این سایت به عنوان قیمت استاندارد کالا در نظر گرفته می شود.

● اقدامات اخیر

در نوامبر سال ۲۰۰۴ دادگاهی به منظور رسیدگی به شکایت علیه نرم افزار Bonzi Buddy مبنی بر فریبنده بودن تبلیغ اینترنتی این نرم افزار تشکیل شد. ظاهرا پنجره های تبلیغاتی این نرم افزار، کاملا شبیه به پنجره های ویندوز مایکروسافت بود، این امر سبب گمراهی کاربران می شد به طوری که پس از کلیک بر روی این پنجره ها زمانی که متوجه اشتباه خود می شدند و سعی در بستن پنجره های تبلیغاتی داشتند، به وب سایت Bonzi ارجاع داده می شدند.

در تاریخ ۲۷ ماه مه سال ۲۰۰۵، شرکت Bonzi نهایتا پذیرفت که شکل ظاهری پنجره های تبلیغاتی خود را تغییر دهد. در حال حاضر برای آگاهی دادن به کاربران اینترنتی در بالای پنجره های تبلیغاتی این نرم افزار کلمه “آگهی تبلیغاتی” به چشم می خورد.

اخیرا بحث هایی نیز در رابطه با مالیات فروش آنلاین از گوشه و کنار به گوش می رسد، در حال حاضر در کشور آمریکا خریداران آنلاین در پایان هر سال مالیات اجناسی را که از طریق اینترنت خریداری نموده اند، همراه با بقیه مالیات های خود پرداخت می کنند. هر چند به نظر می رسد تنها تعداد اندکی از کاربران این نوع مالیات را پرداخت می نمایند.

به همین منظور اخیرا در سیزده ایالت مختلف آمریکا شرکت ها را تشویق می کنند که به ازای هر کالایی که آنلاین به فروش می رسانند، مالیات آن را نیز در نظر بگیرند، اما هنوز اجباری در این مورد وجود ندارد. به هر حال اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند، طولی نمی کشد که دولت آنها را مجبور به دریافت مالیات نماید. دولت آمریکا اعلام نموده همه ساله رقمی معادل ۱۵ میلیارد دلار مالیات پرداخت نشده مربوط به خریدهای آنلاین به اقتصاد این کشور لطمه وارد می نماید

آمار yourkala.com